Home Actualitat La Targa Florio, patrimoni etern
La Targa Florio, patrimoni etern

La Targa Florio, patrimoni etern

0
0

Porsche910_Stommelen_Hawkins_TargaFlorio1967Si viatgeu a Sicília i recorreu els 72 quilòmetres de carreteres que feien el traçat del circuit de la Targa Florio reviureu la grandiositat i èpica d’aquella cursa de la que entre els anys 1906 y 1977 se’n van disputar 61 edicions, entre 1953 y 1973 puntuables pel Campionat del Món de resistència.

Text i fotos: Josep Casanovas

Proesa, bogeria esportiva… qualifiqueu-la com vulgueu perquè a la vista dels documents gràfics que ens ha legat la Targa Florio -us recomanem la web www.targapedia.com- hi ha un munt de definicions que li escauen perfectament. Qui viatgi a Sicília i vegi el preciós escenari on es disputava aquella cursa ho confirmarà. Hi hem estat i us ho expliquem en temps present.

DSC09719PEstem a uns 50 quilòmetres a l’est de Palerm, a les portes del parc natural de La Madonie, a la carretera entre Campofelice di Roccella i Cerda, quan sobtadament el cor se’ns accelera i l’emoció aflora. A la sortida d’un revolt sorgeixen davant els nostres ulls i sense previ avís el pont metàl·lic rovellat que travessa la carretera i una construcció a banda i banda. Sí, estem en el punt de sortida i arribada de l’històric circuit de la Targa Florio. A la dreta tenim el que havien sigut les tribunes i a l’esquerra, l’edifici de boxes. Ens aturem, baixem del cotxe i en silenci, recolliment i respecte místics visitem aquell lloc on el temps sembla haver-se aturat. ¡Quanta història! ¡Quina grandesa! Rere una reixa, un bust de Vicenzo Florio honora la memòria del creador de aquesta cursa, que abans de morir l’any 1959 va deixar aquest missatge: “Prosseguiu la meva obra, que la he creat per desafiar el pas del temps”.

DSC09713I sí, l’obra va prosseguir molts anys més, fins que va arribar el moment en que es va fer evident la incompatibilitat d’aquella cursa amb les més elementals normes de seguretat. Per què us en feu una idea, està documentat que als 72 quilòmetres d’aquell traçat amb unes 950 corbes i que exigia enormes dosis de coratge hi acudien més de 700.000 espectadors. Molts d’ells a peu de les carreteres en les que els sport-prototips d’aquella època corrien a unes velocitats que per a qui avui dia fa tot el recorregut de la Targa semblen de ciència-ficció. El rècord de la volta més ràpida el va establir l’any 1970 el finlandès Leo Kinnunen al volant d’un Porsche 908/3, amb un temps de 33:36 minuts i una mitjana de 128,57 km/hora.

Ens deixem endur per la fantasia quan caminant pel carrer principal de Cerda imaginem com seria el pas d’aquells bòlids i l’estrèpit dels seus escapaments entre les parets.

DSC09745Després comencem la pujada cap a Caltavuturo i la grandiositat del paisatge (ja som al parc de La Madonie) es barreja amb la sinuositat i accentuats desnivells de l’estreta carretera, a la que dóna continuïtat un inenarrable descens en direcció cap a Collesano. Abans d’arribar a aquesta població ens aturem altra vegada per romandre uns minuts davant els murs pintats fa més de 40 anys per animar l’heroi local, Nino Vaccarella, tres vegades vencedor de la Targa Florio. I ja dins el nucli urbà de Collesano, més mostres del patrimoni llegat per la cursa, expressades en aquest cas per uns preciosos mosaics. Tot seguit ens dirigim cap a Campofelice per “tancar” la volta unes quantes hores després d’haver-la començat i prometent-nos que algun dia tornarem a aquest lloc tan meravellós.

DSC09753Una visita obligada.  En el mateix local en el centre urbà de Cerda on anys enrere l’eminent enginyer Carlo Chiti posava a punt els prototips d’Alfa Romeo que competien a la Targa Florio hi ha ara el museo Vicenzo Florio. Per Antonio Catanzaro, el seu creador i gestor, la Targa és una raó de vida. No cal que ho digui, ho traspua en totes i cadascuna de les seves paraules. “Parlar de la història de l’automobilisme i no citar la Targa Florio és una heretgia”, proclama.

DSC09735Us recomanem que no deixeu de visitar aquest museu, on hi arriba gent d’arreu del món, inclosos alguns famosos pilots. Us advertim, però, que no compteu veure-hi cotxes. Només hi ha els de miniatura a escala 1:43 dels espectaculars diorames exposats. No hi ha cotxes però en aquest museu podreu invertir hores de la vostra vida contemplant fotos (n’hi ha centenars), quadres, cartells, llibres, documentació, indumentàries, volants, rodes, trofeus i un llarg etcètera d’objectes que deixen constància de la història i grandesa d’aquella cursa. En definitiva, una mena de cova d’Alí Babà. El que hem dit, no us ho perdeu.

DSC09741

La última imatge que veureu a és la del Porsche 908/3 de Jo Siffert i Brian Redman (en aquest moment al volant) passant entre la multitud en l’edició de l’any 1970 descriu perfectament l’ambient de la Targa Florio. Amb un cotxe idèntic, Leo Kinnunen va establir aquell mateix any la que per sempre més quedarà com la volta més ràpida sobre el circuit de 72 km que transcorria per carreteres públiques i pel bell mig d’algunes poblacions. Foto: Porsche.

Porsche90803_Siffert_Redman_TargaFlorio1970

etiquetes:

Deixa un comentari