BMW M3: Tres dècades d'evolució | | ElMotordeGirona.cat
Home Actualitat BMW M3: Tres dècades d’evolució
BMW M3: Tres dècades d’evolució

BMW M3: Tres dècades d’evolució

0
0

BMW ha celebrat aquest 2015 els 30 anys del M3. Va ser el 1985 durant el Saló de l’Automòbil de Frankfurt quan, després d’unes quantes sessions de proves en diversos  circuits del món, es va presentar el primer BMW M3 de la història. Un vehicle, segons defensa orgullosa la marca, “referència en la categoria de les berlines coupés”.

Totes les generacions del BMW M3 (Foto: BMW)
Totes les generacions del BMW M3 (Foto: BMW)

El vehicle neix després de l’encàrrec que rep BMW per desenvolupar un vehicle que no només havia de convertir-se en el model més potent i esportiu de la Sèrie 3 de la marca sinó també havia de destacar com un automòbil de carreres excepcional de la classe turisme. Per complir amb les exigències d’homologació del Grup A, havien fabricar i comercialitzar 5.000 unitats.

Però el primer BMW M3, amb codi I30, va superar totes les expectatives; tant en motorsport, convertint el BMW M3 Grup A en el turisme més reeixit del món en competició, com per al seu ús en el trànsit diari, tal com demostren les 17.970 unitats que finalment es van comercialitzar de la primera generació.

Tres dècades d’evolució

Al llarg d’aquests tres decennis, el BMW M3 no ha parat d’evolucionar. En total, han estat cinc les generacions que han arribat al mercat.

El 1992 va arribar la segona generació del BMW M3, que per primera vegada va recórrer a un avançat i potent propulsor de sis cilindres en línia. La fórmula emprada durant el desenvolupament del model va canviar respecte a la del seu antecessor, optant per un disseny exterior que, encara que tenia tocs esportius específics que el diferenciaven de la BMW Sèrie 3 Coupé contemporani i que s’allunyava de l’esperit de curses del primer BMW M3 E30 . Es va optar per presentar un esportiu d’imatge elegant, sense estridències, dotat d’un motor molt potent, que en la seva última evolució va arribar a tenir 321 CV de potència a 7.400 rpm.

Vuit anys més tard, l’any 2000, BMW va apostar per la tornada als orígens del BMW M3 amb la introducció de la tercera generació. El BMW M3 Coupé, amb codi E46, presentava un disseny més dinàmic que el del seu antecessor més proper, amb una carrosseria que va reprendre part dels trets estètics del BMW M3 E30, si bé, va prescindir d’alerons i d’uns passos de rodes tan marcats. A sota del seu musculós capó s’amagava un potent motor de sis cilindres en línia, que gràcies a tecnologies com la Doble-Vanos, oferia un rendiment excepcional: 343 CV a 7.900 rpm, amb uns consums i emissions ajustades tenint en compte les seves prestacions.

El següent capítol en la reeixida història del BMW M3 es va escriure el juliol de 2007. Desenvolupat sobre la base del BMW Sèrie 3 Coupé amb codi, I92, el nou BMW M3 Coupé va sorprendre al públic no només pel seu disseny exterior específic (que únicament compartia amb el model convencional les portes, la tapa del maleter, els fars davanters i els pilots del darrere), sinó també perquè sota el seu imponent capó s’amagava un motor V8, en lloc d’un sis cilindres com el dels seus dos antecessors més propers. Aquesta mecànica desenvolupava 420 CV a 8.300 rpm.

Cinquena i més recent edició

I així arribem fins a la cinquena i més recent generació del BMW M3, un vehicle que, segons la marca  “demostra l’afany de BMW per mantenir-se fidel als seus principis”, i que ofereix motoritzacions que “combinen amb mestratge un gran rendiment amb uns consums de combustible ajustats”. La nova generació té un motor de sis cilindres en línia amb tecnologia M TwinPower Turbo.

Gràcies a aquesta avançada tecnologia i malgrat la seva condició de turbo, el lliurament de la potència és lineal dins d’una àmplia gamma de revolucions, de la mateixa manera que el par motor, que aconsegueix la seva xifra màxima de 550 Nm des de les 1.850 voltes i roman constant fins arribar a les 5.500 rpm. Produeix una potència de 431 CV entre les 5.500 i les 7.300 revolucions per minut; és a dir, desenvolupa 11 CV més que el seu antecessor però, al mateix temps, el consum mitjà i les emissions es redueixen en més d’un 25%.

etiquetes:

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *