BMW utilitza rajos X per analitzar els seus vehicles | | ElMotordeGirona.cat
Home Actualitat BMW utilitza rajos X per analitzar els seus vehicles
BMW utilitza rajos X per analitzar els seus vehicles

BMW utilitza rajos X per analitzar els seus vehicles

0
0
Foto: BMW
Foto: BMW

El Grup BMW ha introduït la tomografia computada (TC) en el desenvolupament, producció i anàlisi de prototips. Gràcies a l’ús d’aquesta tecnologia, la gamma completa d’automòbils, des Mini a Rolls Royce, podrà tenir un millor control de qualitat des de les primeres etapes de desenvolupament. L’escaneig és realitzat per quatre robots que es mouen al voltant de l’exterior del prototip per produir milers d’imatges de seccions transversals. Aquestes imatges es fan servir, posteriorment, per a realitzar exàmens detallats d’innovacions, nous materials i tecnologies d’enganxat.

Fins ara, els vehicles havien de ser desmantellats per realitzar aquestes anàlisis, però la tomografia computeritzada permet fer aquestes comprovacions amb el vehicle completament intacte. El nou sistema de raigs X està situat a la Planta Pilot de BMW Group al Centre de Recerca i Innovació (FIZ) a Munic, a la intersecció entre les fases de desenvolupament i producció.

Anàlisi d’estructures internes

Aquest grau de detall es requereix per una sèrie de raons, per exemple, per verificar les connexions de soldadures i cargols, o per verificar l’estat de la carrosseria abans i després de ser pintada, procés en el qual les temperatures extremes poden afectar les unions adhesives. La informació obtinguda s’empra per realitzar modificacions específiques per a la producció en sèrie.

L’escaneig és realitzat per quatre robots que funcionen coordinadament, movent-se al voltant del vehicle un cop es posiciona en el sistema. Treballant en parelles, llancen raigs X a través d’ell i a les seves contraparts. Les dades que recullen són processades per un programa informàtic especialment desenvolupat, que genera una imatge tridimensional de diverses capes. Aquesta imatge és la base per a una anàlisi detallada del funcionament intern del vehicle, oferint informació d’objectes tan petits que tot just arriben als 100 micròmetres, aproximadament el gruix d’un cabell humà.

Els enginyers estan duent a terme investigacions per establir fins a quin punt es pot fer servir la Intel·ligència Artificial per avaluar la informació recollida. En procés grans quantitats de dades, el programari pot aprendre la gran quantitat de diferents patrons que es produeixen, vincular elements individuals a les dades i avaluar les troballes de forma automàtica.

Dos anys de treball de desenvolupament

Els enginyers de BMW Group i del Centre de Desenvolupament Fraunhofer per Tecnologia de Raigs X (EZRT) han passat dos anys desenvolupant el nou sistema, que és l’únic del seu tipus a la indústria de l’automòbil.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *