Cinturó, cadiretes i casc, objectius d’una nova campanya policial

Del 28 de setembre al 4 d’octubre, el Servei Català de Trànsit (SCT) coordina amb Mossos d’Esquadra i Policies Locals una campanya policial preventiva d’ús de sistemes de seguretat passiva. Aquesta estratègia operativa per controlar l’ús de cinturó, del casc i dels sistemes de retenció infantil (SRI) a les carreteres i carrers de Catalunya pretén reduir les víctimes d’accidents de trànsit i recordar la importància de fer servir aquests dispositius i de fer-ho correctament.

 

Greus conseqüències

No utilitzar els dispositius de seguretat passiva o fer-ho de manera incorrecta agreuja les conseqüències de lesivitat de les víctimes. De fet, no portar el cinturó, SRI o casc és, juntament amb la velocitat i la conducció sota els efectes de l’alcohol i altres drogues, una de les principals causes de  lesions derivades dels accidents de trànsit. Davant d’això, l’SCT considera primordial donar continuïtat a aquestes campanyes intensives per seguir conscienciant els conductors i la resta d’usuaris dels riscos i conseqüències d’aquesta acció.

Així mateix, des de l’SCT es vol recordar a tots els usuaris de la necessitat de cordar-se el cinturó de seguretat en tots els vehicles, també en els autocars.

La seguretat passiva salva vides

Els elements de seguretat passiva són bàsics per salvar vides en cas de sinistre viari:

  • L’ús del cinturó de seguretat és obligatori per a tots els ocupants de tots els vehicles, en tots els trajectes i tant en vies urbanes com interurbanes. En cas de turismes, als seients del darrere també és obligatori i bàsic per evitar seqüeles greus en cas d’accident.
  • L’ús del cinturó redueix el risc de mortalitat en cas d’accident en un 75%. El seu ús, conjuntament amb el coixí de seguretat, representa una disminució de la mortalitat del 80%. El coixí de seguretat no és eficaç si no es complementa amb l’ús del cinturó de seguretat.
  • No utilitzar el cinturó pot causar lesions internes de caràcter greu o mortal, sobretot al cap i al tòrax. El cinturó protegeix tant de sortir disparat de l’habitacle del vehicle com d’impactar contra el parabrisa.
  • A 80 km/h un xoc frontal sense portar el cinturó de seguretat acostuma a comportar la mort o lesions de gravetat. En cas d’accident amb bolcada o gir brusc, el seu ús és fonamental. No portar-lo ben cordat multiplica per 25 el risc de patir lesions greus o mortals.
  • En zona urbana, la possibilitat de resultar ferit greu o mort és 5 vegades menor si es porta cordat el cinturó de seguretat.
  • Quan es produeix una frenada brusca, el pes d’una persona de constitució mitjana pot arribar a ser de 200 kg. En cas d’una col·lisió severa, els passatgers posteriors poden impactar amb els ocupants dels seients de davant i causar-los greus seqüeles i fins i tot la mort. En un impacte frontal, la probabilitat que un ocupant dels seients posteriors colpegi mortalment a un altre passatger dels seients de davant pot ser fins a 8 vegades més gran.
  • No utilitzar el cinturó de seguretat es considera una infracció greu i suposa una multa de 200 euros. Si l’infractor és el conductor, la sanció implica la pèrdua de 3 punts del carnet de conduir. No utilitzar adequadament el cinturó de seguretat és una infracció greu, però no comporta pèrdua de punts.

 

Els infants, sempre al darrere: 

  • Els menors amb una altura igual o inferior a 135 cm han d’ocupar obligatòriament els seients del darrere del vehicle i han d’utilitzar sempre un sistema de retenció homologat i adaptat a la seva talla i pes.
  • Excepcionalment, els menors amb una estatura igual o superior a 135 cm poden utilitzar directament els cinturons de seguretat del vehicle. No obstant això, fins els 150 cm és recomanable que continuïn fent servir un sistema de retenció infantil. 
  • Si un nen viatja sense subjecció es multipliquen per 5 les possibilitats que pateixi lesions mortals o greus. Si el sistema de retenció infantil s’utilitza adequadament, es redueix fins en un 75% les lesions en cas d’accident.

Consells bàsics per portar el casc amb seguretat: 

  • Cal que sigui homologat i es recomana que sigui del tipus integral. Si és integral, d’una sola peça, protegeix tot el cap i la cara. Cal portar-lo ben cordat i de la talla adequada. Ha de quedar ajustat i la corretja de subjecció no pot quedar solta ni superar mai la barbeta.
  • El casc no és per a tota la vida. La data límit del material amb què s’ha fabricat, l’ús, el tracte rebut o el grau d’exposició als elements meteorològics que hagi sofert limiten el seu correcte funcionament en cas d’accident.
Font: Servei Català de Trànsit

 

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Anterior
El Suzuki Swift brilla amb llum propia

El Suzuki Swift brilla amb llum propia

El Suzuki Swift es posa al dia per seguir diferenciant-se en un segment on

Posterior
Nou Toyota GR Yaris

Nou Toyota GR Yaris

El Toyota GR Yaris, el nou esportiu de Toyota, que serà la referència entre els

També et pot interessar
Total
0
Share