Home Actualitat Com ha canviat la fabricació de cotxes en 25 anys?
Com ha canviat la fabricació de cotxes en 25 anys?

Com ha canviat la fabricació de cotxes en 25 anys?

0
0
Foto: Seat
Foto: Seat

“Quan vaig trepitjar per primera vegada la planta de Martorell, només tenia 18 anys i recordo que tot just s’havien acabat els Jocs Olímpics de Barcelona. Jo era aprenent i hi havia molta expectació entre els companys: tot era nou i es deia que aquella era la fàbrica més moderna d’Europa “. Aquestes són les impressions de Juan Pérez, actual responsable de l’equip de Processos Premses, quan va entrar fa 25 anys a la fàbrica de Seat a Martorell. Tant ell com el seu company Víctor Manuel Díaz, responsable de Treball en Equip, Estandardització i Shopfloor Management, han estat testimonis dels canvis històrics de la planta al llarg d’un quart de segle:

Una fàbrica gegant com un laboratori:

“Em van donar una granota de color teula que ja no es porta i vaig entrar a Planxisteria amb molt de respecte. Estava tot tan net que semblava un laboratori “, recorda Juan Pérez. Per Victor Manuel, que va començar amb 20 anys al taller 8 de Muntatge, aquella primera imatge de la fàbrica és inesborrable: “Em va semblar enorme i tenia molta llum. Els cotxes pujaven i baixaven per ascensors. No havia vist mai res igual “, relata. Si bé la planta de Martorell ja va néixer amb 404.000m², al llarg dels anys s’ha anat ampliant fins a ocupar 2.800.000 m², l’equivalent a 400 camps de futbol.

El meu primer cotxe va passar per les meves mans:

Martorell va arrencar el 1993 amb la segona generació de l’Ibiza i el Córdoba, uns models que tant Victor Manuel com Juan Pérez van ajudar a fabricar. Tots dos van quedar enamorats en veure’ls: “Recordo perfectament el Seat Córdoba. Va ser el primer cotxe de la meva vida. Passava cada dia per les meves mans i de seguida em va enamorar “, explica Víctor Manuel. Per Joan, “aquell Ibiza de color blau marí es va convertir en el meu company d’aventures. M’ acabava de treure el carnet. Sempre li tindré un afecte especial “. Al llarg de 25 anys, a la mateixa planta s’han arribat a fabricar 39 models diferents i alguns, com l’Ibiza, ja compten amb cinc generacions.

Quan els operaris caminaven 10 quilòmetres al dia:

Aquella fàbrica era com un laberint per als treballadors: “Quan havia d’anar a casa, no trobava els vestidors. Era molt habitual perdre’s “, recorda Juan Pérez. “En aquell laberint podíem arribar a caminar 10 quilòmetres al dia. Els treballadors ens desplaçàvem molt més que ara “, compara Víctor Manuel. Actualment, els empleats conviuen amb 125 vehicles guiats automàticament -AGV-, que s’encarreguen de transportar 23.800 peces al dia fins a la línia a través de carrils invisibles per tota la fàbrica.

Els robots, aliats dels treballadors:

El 1993 hi havia 6.000 treballadors a la fàbrica de Martorell, mentre que ara s’han doblat. Els 12.000 empleats actuals comparteixen els tallers amb més de 2.000 robots, que s’ocupen de acoblar l’estructura del cotxe i suposen al voltant del 10% dels robots industrials que hi ha a l’Estat Espanyol. “En aquella època muntàvem manualment els vidres dels cotxes entre dues persones. Eren molt pesats i aparatosos. Actualment ho fa un robot i nosaltres fem treballs més suportables “, explica Juan Pérez.

Del pesat tamboret a la cadira ergonòmica:

Després 25 anys, una de les grans evolucions ha estat la millora en l’ergonomia dels treballadors. Víctor Manuel Díaz relata aquest canvi: “Antigament havies de agafar-te un tamboret pesat i ficar-te amb ell dins del cotxe per muntar els interiors, el que no resultava molt còmode per als operaris”. Actualment, unes cadires ergonòmiques anomenades ‘Raku Raku’ faciliten el treball de l’operari, que pot accedir a l’interior del cotxe assegut i tenir els materials a l’abast de la mà.

De 60 a 16 hores per crear un nou cotxe:

84 robots apliquen fines capes de pintura en una cabina i un escàner d’última generació revisa la uniformitat de la superfície en tan sols 43 segons. La producció actual, digitalitzada i connectada, permet fabricar 2.300 cotxes al dia, una xifra que es reduïa a 1.500 fa 25 anys. Actualment surt de la fàbrica un model cada 40 segons. Realitat virtual, impressió 3D o realitat augmentada, són altres dels avenços que han aparegut amb l’arribada de la Indústria 4.0.

La fàbrica, la meva segona casa:

Al llarg d’un quart de segle, a la planta de Martorell s’han produït gairebé 10 milions de cotxes, que actualment s’exporten a 80 països. Juan Pérez descriu així aquest quart de segle: “On abans hi havien solars ara hi ha un parc logístic amb diverses empreses i fins a una urbanització. Mai hagués imaginat que ara tindríem 10,5km de rails de trens, 51 línies d’autobusos. Aquesta fàbrica és el lloc on he passat més temps en la meva vida, on he conegut a la meva dona i als grans amics. És la meva segona casa “, sentencia Joan Pérez, emocionat.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *