Fa dues setmanes, L’Associació de Pilots de Grans Premis (GPDA) va emetre un comunicat en contra de la Federació Internacional de l’Automobilisme (FIA) respecte a les sancions per l’ús de paraules gruixudes en roda de premsa. En aquesta, molt resumidament, els pilots demanaven ser tractats com a adults, i instaven a Mohammed bin Sulayem, president de la FIA, que moderés “el seu propi to i llenguatge en parlar amb els nostres pilots membres o sobre ells”. Ni el dirigent ni ningú de l’estament regulador ha donat resposta, fet que no satisfà els competidors.
El primer a mostrar la seva decepció sobre aquesta situació ha sigut George Russell en la prèvia del GP de Las Vegas. El britànic confessa que els pilots “estan farts” i tot està anant “en la direcció equivocada”. Creu que “no s’han pres amb prou serietat” la seva postura, demanen un canvi de 180 graus en diversos aspectes, i que volen treballar estretament amb la FIA perquè així sigui. Reconeix que assolir que la situació canviï o es compleixin les promeses “sembla certament difícil”.
Russell assenyala a Mohammed bin Sulayem com al responsable que això no hagi passat, i l’acusa de mentir-los des de les eleccions a la presidència. “Quan vam escoltar a la FIA fa un parell d’anys, durant les eleccions presidencials, tot girava entorn de la transparència. Referent a on s’ha de reinvertir els diners en les curses de base, estem totalment a favor. Només volem transparència, que s’entengui el que es va prometre des del principi”, explica el de Mercedes.
L’últim capítol d’aquesta història ha arribat amb l’anunci de Rui Marques com a substitut de Niels Wittich en el rol de director de cursa de la F1. El més normal és que una decisió d’aquesta magnitud hagués sigut consultada amb els actors principals del mundial, els pilots, però no ha sigut així. Des del paddock no han amagat la seva sorpresa, amb Fernando Alonso confirmant que es va assabentar com tothom “per la nota de premsa” i que no tenia més informació o Charles Leclerc “per xarxes socials”. D’altres com Max Verstappen, Carlos Sainz o el mateix Russell van recalcar l’estranyesa que es prengui una decisió com aquesta a només tres curses pel final, i que això posarà molta pressió a Marques.
Segurament, el més normal seria que Rui Marques hagués entrat en acció a partir dels tests de pretemporada, tenint una adaptació més orgànica i progressiva, sense necessitar un rendiment immediat. En tot cas, una mostra més que la relació entre la FIA, concretament el seu president Mohammed bin Sulayem, i els pilots de la F1 no passa pel seu millor moment. La guerra continua.
Text: Roger Amores / Fotos: F1