Les victòries en la competició sempre porten calma i tranquil·litat, però els dos doblets de Red Bull en aquest inici de temporada no han sigut suficients per rebaixar les tensions a l’equip. L’escàndol sexual en el qual s’ha descobert que Christian Horner, director de l’equip, assetjava a una treballadora de l’empresa ha generat una guerra a dins del box dels austríacs. Davant d’aquest escenari, el tricampió del món Max Verstappen podria abandonar la formació, i Horner li ha obert la porta de sortida.
El pare de Max Verstappen, Jos Verstappen, va declarar que Red Bull havia d’acomiadar a Christian Horner fa un parell de setmanes. El seu fill ha avisat que no seguirà si aparten a Helmut Marko, assessor de l’equip. “Sempre he assenyalat que ha de quedar-se. No puc continuar sense ell”, deia davant dels mitjans Max Verstappen. En una clara mesura de pressió del pilot, i per què no dir-ho, immersos en una guerra interna pel poder de l’escuderia, el neerlandès reptava a Horner, qui vol apartar a Marko. I el dirigent britànic, lluny de buscar una resposta que acontentés al vigent campió del món, li va mantenir el pols, obrint-li la porta de sortida.
“Ningú és més gran que l’equip. Max ha aconseguit avui la seva 56a victòria en un Gran Premi i el seu podi número 100, tots ells amb cotxes de Red Bull. Hem creat un cotxe fenomenal, tenim un seient lliure per a l’any que ve i probablement hi ha 16 pilots o més que estan desesperats per conduir aquest cotxe la pròxima campanya”, començava Horner. “No pots obligar a ningú a estar en qualsevol lloc només per un tros de paper. Si algú no vol estar en aquest equip, no obligarem a ningú, en contra de la seva voluntat, a ser aquí. Això s’aplica tant als pilots com als dissenyadors o a les funcions de suport que es duen a terme en l’empresa”, concloïa el director. El missatge és clar: si no vol continuar a Red Bull, que marxi.
En cas que aquesta disputa desencadeni amb una voluntat real de marxar per part del pilot, hi ha dues opcions clares per Verstappen. En primer lloc, i com és evident, Mercedes és la més ben situada. Després de l’abandonament inesperat de Lewis Hamilton direcció a Ferrari, els alemanys estan ‘orfes d’estrelles’, i el neerlandès és la que més brilla en el firmament que és la graella de F1. El gran inconvenient és la presència d’Andrea Kimi Antonelli. El jove pilot, actualment a F2, és el futur de Mercedes, i dins dels plans del fabricant, Antonelli havia de pujar al Gran Circ a partir del 2025. Sempre existeix la possibilitat que faci els seus dos primers anys a Williams, però tampoc sembla que se li pugui fer lloc de manera evident. Veurem si una fugida de Verstappen de Red Bull podria fer alterar tots els fulls de ruta.
L’altre equip que, inesperadament, ha entrat en escena és Aston Martin. És probable que Fernando Alonso busqui una alternativa que l’ofereixi victòries a curt termini, i Lawrence Stroll faria l’impossible per fitxar al neerlandès. L’asturià sí que encaixaria més dins dels plans de Mercedes pel fet que no descartaria un contracte d’un sol any. A més, Honda passarà a ser l’equip de treball, i és de domini públic la gran relació que tenen amb Verstappen. Per acabar, les previsions indiquen que Aston Martin tindrà un dels cotxes més potents a partir del 2026, amb l’entrada del nou reglament, mentre que Red Bull estaria en el punt contrari. Moltes peces del trencaclosques encaixen.
No obstant això, les últimes informacions indiquen que els inversos tailandesos de Red Bull, principal punt de suport de Christian Horner durant tot el serial de les últimes setmanes, han modificat la seva manera de pensar. Fins ara, no els importava gaire els arguments morals que els intentaven explicar des d’Àustria, però han vist que el negoci es podria veure molt afectat. A l’Amèrica del Nord, on tenen més responsabilitat social amb temes d’abús sexual, no es descarta que grans cadenes de distribució, com pot ser el gegant Walmart, deixin d’oferir les llaunes de Red Bull de la seva gamma de comercialització si s’allarga gaire més el tema. Des de Tailàndia asseguren que, si es toquen els diners, “tot canvia”.
Per si no hi havia massa fronts oberts en la formació de la marca de begudes energètiques, Adrian Newey, el màxim responsable de la creació de la màquina de guanyar que és l’RB20, també estaria pensant a abandonar la seva posició de director tècnic de Red Bull Racing, i Ferrari i Mercedes estan molt interessats en la incorporació de l’artesà de cotxes. Fer una gran creació aerodinàmica per un motor no prou potent l’any 2026 no el motiva en excés, però no s’esperen moviments imminents. Per l’altra banda, segons explica Motorsport, Pierre Waaché, el vertader director tècnic de l’equip, no està molt conforme que totes les mirades i elogis recaiguin en Newey, i podria ser una sortida més immediata. Ferrari també ha picat a la porta del francès.
Amb tot aquest panorama, si ja és estrany que puguin continuar treballant tots junts, encara ho sembla més que puguin dominar de la manera que ho estan fent en aquest inici de temporada. S’espera que aquesta setmana, la treballadora suspesa d’activitat que, presumptament, va rebre l’assetjament per part de Horner faci declaracions públiques, així que estem lluny de viure l’últim capítol d’aquesta història.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool