Àlex Crivillé, dos cops campió del món, història del motociclisme català i membre del Saló de la Fama de MotoGP des del 2016, quan va rebre la medalla de Llegenda. Avui, 24 d’octubre de 2023, fa 24 anys que l’osonenc va ser campió del món de 500cc al Gran Premi de Brasil. Més enllà de convertir-se en el successor d’un dels millors pilots de la història com és Mick Doohan, superant-lo en pista en alguna ocasió, va marcar un precedent històric que va ensenyar el camí als pilots de les futures generacions. Amb aquell triomf l’any 1999, Àlex Crivillé va ser el primer campió del món espanyol de la categoria reina de tota la història.

Crivillé va començar la tempora des del podi, fent tercer a Sepang. La segona cursa de la temporada, a Motegi, va haver-se de conformar amb la quarta posició després d’una mala classificació. Posteriorment, va encadenar quatre victòries consecutives a Jerez, França, Itàlia i Catalunya, on els tres pilots del Repsol Honda van pujar al podi.

En els entrenaments del primer d’aquests quatre traçats, Mick Doohan va patir una caiguda i va deixar definitivament la competició, anunci que es va portar a terme al final de la temporada. Una caiguda als Països Baixos va trencar la gran ratxa del català, però va assolir el seu cinquè triomf al Regne Unit. A Alemanya i a la República Txeca va haver de conformar-se amb el segon esglaó del podi, fent mostra de la seva gran regularitat, ja que, quan no guanyava, sempre quedava molt a prop de fer-ho. Imola li va portar la seva sisena i última victòria de la temporada. A València va caure en una cursa difícil per les condicions climatològiques, i a Austràlia va fer cinquè.

La tercera plaça de Sudàfrica li deixava el títol a tocar. Va ser a Rio de Janeiro, al Circuit Nelson Piquet, quan fent sisè en va tenir prou per coronar-se campió del món i escriure el seu nom amb lletres daurades en els llibres d’història del motociclisme. En l’últim GP, a l’Argentina, va acomiadar una temporada somiada finalitzant cinquè.
Les dues següents temporades del català no van ser tan bones, acabant novè i vuitè respectivament els mundials, i el febrer de 2002, a València, va anunciar la seva retirada dels circuits per problemes de salut. No obstant això, ja havia assolit dos títols mundials, i havia marcat un precedent inesborrable. Era, és i serà història viva del món del motor.
Text: Roger Amores / Fotos: Box Repsol