Ducati és el gran dominador de MotoGP. Tenen la millor moto amb diferència, així ho certifiquen els dos últims mundials de ‘Pecco’ Bagnaia i els títols de constructors de les últimes quatre temporades. No obstant això, des de la seva entrada a la categoria reina l’any 2017, KTM ha estat evolucionant a un ritme frenètic, i actualment és la gran alternativa a la marca italiana junt amb Aprilia. Els austríacs van col·locar a Brad Binder quart de la general i van finalitzar segons en la classificació de constructors. Aquesta temporada somnien en fer front a Ducati i lluitar per guanyar el mundial.
“L’esperança i la motivació és poder molestar constantment a les Ducati, de dia i de nit. Vam tenir molt bons resultats l’any passat. Ara ens toca lluitar pels primers llocs en el campionat de pilots i també en el de constructors. Aquest és el nostre objectiu. No ens conformem a ser aquí, volem lluitar per victòries i podis. Per això tenim un objectiu clar: volem lluitar pel títol de Campió del Món el 2024″, confessa confiat Pit Beirer, director esportiu de KTM. El dirigent alemany explica que tenen més de 150 treballadors, amb alguns que formen part del projecte des del 2015, dos anys abans d’entrar a MotoGP, i que fa 10 anys que lluiten per complir aquest somni. “Han posat l’ànima i el cor perquè així sigui. Estem molt motivats per fer el següent pas”, adverteix Beirer.
El principal argument per pensar que és possible són els pilots. Brad Binder és la punta de la llança de KTM, i amb qui tenen més expectatives immediates posades. El seu company d’equip, Jack Miller, encara no ha aconseguit la seva primera victòria des que forma part de la marca austríaca, però té el repte de convertir-se en el primer pilot a guanyar una cursa amb tres fabricants diferents des de l’inici de l’era MotoGP el 2002; Maverick Viñales i Àlex Rins són els rivals que li poden arrabassar aquest assoliment.
En l’equip Gas Gas Tech 3, Augusto Fernández va firmar una magnífica temporada de debut l’any passat, i s’espera que continuï la seva evolució. I, per acabar, un pilot que està destinat a marcar una època en el mundial. Pedro Acosta no està obligat a res aquesta temporada, és l’únic rookie de la graella i ha de tenir el seu procés d’adaptació, però el seu “brutal” rendiment durant la pretemporada fan que a KTM es freguin les mans. El campió més jove de la història de la categoria mitjana i el segon més jove en la petita és capaç de tot.
Un altre argument són les constants evolucions de KTM, sobretot en l’apartat de l’aerodinàmica. Aquesta temporada, segons explica Beirer, han pogut avançar en totes les àrees que tenien planejades, i els temps per volta de la pretemporada han sigut millors del que esperaven, “però els de la competència també”. No obstant això, han fet un gran pas quant a l’enfocament de la temporada gràcies al fet que els quatre pilots que tenen en plantilla han decidit homologar el mateix paquet aerodinàmic. “Els pilots tenien moltes configuracions disponibles, i podrien haver escollit una opció diferent tots quatre, però ens vam reunir i van prendre la decisió de triar la mateixa aerodinàmica. Això ens ajudarà en la posada a punt de la moto i en la recopilació de dades”, il·lustrava satisfet el director esportiu de KTM.
Malgrat tots els elements positius comentats, no tot va a favor de KTM. Més enllà de la presència de Ducati, amb vuit motos en la graella, Aprilia també sembla que pot estar un petit esglaó per sobre dels austríacs. Els de Noale han fabricat una moto més competitiva i regular que la de la temporada anterior que els permet rodar molt més de pressa amb pneumàtics fets servir, però continuen amb dues assignatures per millorar: la volta ràpida o time attack i l’escalfor asfixiant que desprèn la moto. A més, junt amb Yamaha, KTM és l’única marca que no va obtenir cap victòria durant el 2023, i l’últim triomf en sec dels austríacs va ser el de Brad Binder el 15 d’agost del 2021 a Àustria.
Veurem finalment com rendeixen els pilots de KTM durant la temporada, i si la moto està a l’altura de Ducati per competir-li les victòries. Aquest diumenge 10 de març hi ha la primera cursa de la temporada a Qatar, i allà és quan se sap la veritat de cada projecte.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool