Honda és la marca més llorejada de la història de MotoGP. Els japonesos acumulen un total de 21 mundials guanyats en la categoria reina, sigui MotoGP o 500cc, amb 310 victòries. En la segona plaça, Yamaha i MV Augusta estan empatats amb 18 campionats. No obstant això, cada cop queden més enrere els anys daurats d’Honda, i ens hem de remuntar a 438 dies enrere per a trobar la solitària última victòria en el mundial, d’Àlex Rins la temporada 2023 al Circuit de les Amèriques, demostrant el mal moment de la fàbrica en la competició.

Actualment, Honda està passant per un dels pitjors moments de la seva història. Per trobar l’última victòria dels japonesos, ens hem de remuntar a 24 curses enrere, en la tercera cursa de la temporada 2023, quan Àlex Rins va obtenir el triomf al Circuit de les Amèriques. Més enllà d’aquesta solitària victòria, l’anterior és de Marc Márquez el 24 d’octubre del 2021, a Misano. L’any passat van ser el pitjor fabricant, 11 punts per sota de Yamaha. Ara mateix, després del GP de Mugello, continuen sent el pitjor fabricant, 17 punts per sota, una vegada més, de Yamaha, i tenen els dos equips els últims en constructors, sent l’oficial, el Repsol Honda, el pitjor de la categoria. A més, sense comptar els pilots provadors, tenen els seus quatre corredors en les últimes cinc places de la classificació general, i el seu fitxatge estrella, Luca Marini, encara no ha puntuat.
Els regnats de Freddie Spencer, Mick Doohan, Valentino Rossi o, més recentment, Marc Márquez, comencen a quedar bastant enrere, i són un record de diverses etapes glorioses d’Honda. Wayne Gardner, Eddie Lawson, Àlex Crivillé, Nicky Hayden i Casey Stoner són els grans noms que, amb un mundial cadascú, ajuden a engrandir encara més la llegenda d’Honda. A més, perden un dels seus principals aliats a partir de la temporada que ve. Repsol, després de 30 anys sent el patrocinador principal de l’equip oficial, abandonarà a la marca japonesa, amb qui han assolit 15 mundials de MotoGP, 183 victòries i 455 podis.

Ara, segons apunten diversos sectors, Honda sembla que ha trobat la direcció a seguir en un dels últims tests privats que han protagonitzat, i comencen a veure una mica de llum després de trobar-se certament “perduts”. Amb això, la continuïtat quasi assegurada de tres dels seus quatre pilots, Joan Mir, Luca Marini i Johann Zarco, i la possible arribada d’Aleix Espargaró com a provador deixen un panorama molt més optimista que el que s’ha viscut els últims anys. I si alguna fàbrica pot tornar a l’Olimp havent arribat a un punt tan baix, aquesta és la millor de la història: Honda.
Text: Roger Amores / Fotos: Box Repsol i Red Bull Content Pool