El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 31 d’octubre d’aquest any, 91 persones han mort en 83 accidents mortals a les carreteres catalanes. Això suposa un descens del 42% en el nombre de víctimes mortals respecte al mateix període de l’any passat, en el qual van perdre la vida 157 persones en 144 sinistres. Pel que fa a la xifra d’accidents mortals, hi ha hagut un descens del 42,4% respecte al 2019.
En comparació amb el 2010, any de referència per al compliment dels objectius europeus, les víctimes mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya s’han reduït un 56,2%, atès que fa una dècada havien perdut la vida 208 persones en el mateix període. S’ha de tenir en compte que la reducció de la sinistralitat s’ha produït en un context marcat pel descens de la mobilitat arran de les restriccions decretades per frenar la propagació de la COVID-19.
Durant el mes d’octubre 8 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, el que suposa una reducció del 61,9% respecte l’octubre de l’any passat, quan van morir 21 persones.
Col·lectius vulnerables
Pel que fa als col·lectius vulnerables, fins al 31 d’octubre han mort 20 motoristes, 5 ciclistes i 7 vianants, mentre que en el mateix període de l’any passat havien mort 41 motoristes, 8 ciclistes i 11 vianants. Tot i la reducció registrada enguany en aquests grups més fràgils, aquestes víctimes mortals representen un 35% del total de morts, tot i que tenen un pes molt inferior en la mobilitat. En aquest sentit cal continuar reforçant les mesures de protecció cap a aquest col·lectius i una conducció compartida respectuosa a les carreteres.
A banda, cal destacar que aquest any hi ha un repunt en el nombre de víctimes mortals en les furgonetes, amb 12 víctimes mortals enguany pels 9 de l’any passat. Davant d’això, Trànsit recorda la importància del manteniment dels vehicles i demana també als professionals del transport que, sobretot en trajectes de llarg recorregut, s’aturin almenys cada dues hores.
Accidents amb un vehicle sol
Es manté també la tendència a l’alça dels accidents mortals amb un únic vehicle implicat. Enguany fins al 31 d’octubre, 34 dels 83 accidents mortals han ocorregut amb un sol vehicle, el que suposa el 41% del total de sinistres, mentre que l’any passat en el mateix període aquest tipus d’accidents suposaven el 34% de la sinistralitat mortal i al 2010 un 27%. Convé destacar que els sinistres en solitari solen estar relacionats amb distraccions durant la conducció o amb la velocitat excessiva, i per tant es fa una crida a eradicar les desatencions i l’ús del mòbil al volant i també a respectar els límits, atès que són conductes que provoquen morts.
Si analitzem les morts per tipus de dia de la setmana, observem que 48 de les 91 víctimes mortals registrades, un 52,7%, són en cap de setmana o festiu.
Morts per demarcacions
Pel que fa a demarcacions, a les quatre hi ha hagut una reducció de les víctimes mortals respecte l’any passat. Les majors disminucions es registren a Barcelona i Tarragona, amb una caiguda del 43,8% i el 41%, respectivament, en comparació amb el 2019. A Lleida i Girona, el descens és del 40,7%. Si es compara amb el 2010, la demarcació gironina aquesta registra la reducció més important, del 70,9%.