El nou Nissan 370Z 50th Anniversary: sintonia entre passat, present i futur

La icònica gamma d’esportius celebra mig segle de vida

Al Saló de l’Automòbil de Tòquio, celebrat a l’octubre de 1969, Nissan va presentar el 240Z fent realitat el somni de molts a l’abast de molt pocs: poder accedir a un cotxe esportiu assequible. En aquells dies no existia en el mercat cap esportiu amb preu competitiu i amb les prestacions i la qualitat necessàries per ser utilitzat diàriament. L’arribada de la gamma Z de Nissan / Datsun va marcar un abans i un després en el món de l’automoció, fent realitat el que semblava impossible: que un esportiu, a més d’oferir estil, comoditat i potència, fora assequible per al públic majoritari. L’èxit va ser immediat: més de mig milió d’unitats venudes de la primera gamma comercialitzada al llarg de nou anys i diverses victòries en competició, com el ral·li Safari de 1979. Naixia així una llegenda de l’motor.
Mostra d’això és la ZCON, una convenció anual que es va celebrar per primera vegada el 1987 on entusiastes i clubs de Datsun i Nissan Z de tot el món reten homenatge a la gamma Z. L’afició que susciten aquests models demostra que els Z són clàssics que segueixen emocionant fins i tot mig segle després de la seva aparició. Prova d’això és Manuel Serrano, propietari de sengles Datsun 240Z i 260Z i organitzador de la trobada Nissan Heritage, a Espanya. Per a ell, conduir un model de la Gamma Z és una experiència única: “el Nissan 370 Z 50th Anniversary ret homenatge a una dinastia de 50 anys consagrada a l’essència pura de la conducció, on les sensacions vénen generades per un gran motor atmosfèric de sis cilindres, un repartiment de pesos perfecte i on el conductor es converteix en l’actor principal d’el pilotatge “.

Neix la Gamma Z
La Gamma Z surt a la llum a finals de 1969 amb el Nissan Fairlady Z al Japó i el Datsun 240Z a EUA La gamma de vehicles que buscava revolucionar el mercat, havia arribat per quedar-se. La seva presentació va ser la culminació de 3 anys d’investigació i disseny que buscava crear un espectacular cupè per a tots els públics.
Segons Manuel Garriga, periodista de motor i pilot d’un 240Z en el campionat ClassicGamas: “El primer Datsun de la gamma Z va complir amb èxit l’objectiu per al qual havia estat creat: ser l’esportiu que tothom podia tenir. Si va acabar esdevenint en referent del seu segment va ser perquè, simplement, ho va fer millor i era a més més barat que els seus rivals “i afegeix que” la seva escassa difusió més enllà d’Amèrica del Nord i Japó l’ha convertit avui en un veritable model de culte per als entesos. “
El disseny d’aquest model es caracteritzà per un capó allargat, pensat per allotjar el bloc de 6 cilindres en línia i 2,4 litres, l’habitacle retardat i la posterior tallada a l’estil dels grans esportius de l’època. A l’interior, la personalitat esportiva es manifestava amb el seu volant de tres radis i el seu icònic joc de rellotges a la part central de l’quadre de comandament, que s’ha conservat generació rere generació.
Després de l’èxit aconseguit pel 240Z, amb 200.000 unitats venudes, Nissan presenta el 260Z el 1974, amb un nou motor amb la cilindrada incrementada a 2,6 litres i que lliurava ja 160cv. A part de l’èxit comercial, per la seva eficaç combinació de disseny, prestacions i preu, tots dos models van apuntalar ràpidament l’èxit en competició gràcies a una quarta virtut, la fiabilitat.
Des de les terres africanes on es van alçar amb la victòria en 7 dels seus 13 participacions en el duríssim Ral·li African Safari a les carreres de turismes a Estats Units, on van ser capaços d’aconseguir la corona en mans de pilots com el mític John Morton o el propi Paul Newman, tan bon corredor de cotxes com a actor d’èxit, en deu ocasions, o participacions en el ral·li per excel·lència d’Europa, el Montecarlo, on va classificar 3 el 1972 amb Rauno Altonen a el volant i Jean Todt com a copilot, avui el President de la FIA.
Una dècada després del seu llançament, el 1979, neix la segona generació de l’Z: el Datsun 280Z. Tot i comptar amb un exterior que mantenia les peculiaritats dels seus antecessors, el Z de l’79 presentava diverses peculiaritats: el seu nou xassís i l’interior sorprenien a el públic i marcaven la pauta que definiria la gamma fins al dia d’avui. El luxe i les prestacions dels esportius d’alta gamma per fi estaven a l’abast de tots els conductors.

Nissan desenvolupa la nova generació de la gamma Z
Passen quatre anys i la gamma Z segueix rodant per totes les carreteres del planeta. Aquest mateix any, en el 1983, es presenta en els mercats americans la tercera generació, el Nissan 300ZX (Z31). Amb aquesta nova generació i pensant en el mercat americà, se segueix la tendència del moment i es transforma del coupé original cap al concepte Gran Turisme. Tal era la seva qualitat, que el 300ZX va guanyar tots els campionats de Ral·li del Japó el 1985.
Dins d’una societat que cada vegada avançava més ràpid, el fenomen Z era imparable: s’havia convertit en una icona de el disseny. Així, l’ambició per estar en l’avantguarda i aconseguir la perfecció tècnica, Nissan va desenvolupar la quarta generació del Z, el 300ZX (Z32), també conegut com a projecte UZ.
Llançat al juliol de 1989 i gràcies a la positiva acollida per part de públic, va estar en producció més de cinc anys, fins a 1996. Aquest model s’adaptava a la perfecció a les expectatives d’un client cada vegada més exigent, aportant a qualsevol conductor la experiència d’un veritable pilot professional.
Gairebé sense adonar-se’n, el model Z ja havia recorregut més de 30 anys i s’havia instal·lat a moltes llars que, 40 anys abans, hauria estat impensable que tinguessin un esportiu “dormint” al seu garatge. D’aquesta manera, entràvem en un nou mil·lenni.
Però els models Z han anat més enllà del carrer, els ral·lis o els circuits de velocitat. Gràcies a Gran Turisme, la Gamma Z va entrar al món de la competició virtual de l’motor a 1997. Des de llavors, milers de fans al voltant de el món han pogut gaudir de les prestacions i de les capacitats de personalització dels models de la Gamma Z al llarg de la història, engrandint així la llegenda de la saga d’esportius de Nissan.

 

La Gamma Z del nou mil·lenni
Què millor regal per celebrar l’arribada del nou mil·lenni que amb la cinquena generació del mític Z. El 2002 s’inicia la producció del Nissan 350Z, que inclou un elegant redisseny coupé de l’ADN de l’240Z, que el va caracteritzar, rellançant la gamma i aconseguint les 250.000 unitats venudes globalment. El nou 350Z es presenta amb un bloc atmosfèric de 6 cilindres en V, de 3,5 litres i 286cv, que evolucionarà en el model de 2007 a 313cv.
Amb el nou mil·lenni arriba a Nissan, també, un pilot que es forjaria com a tal dins de la marca nipona i que provenia, per primera vegada en la història, del que avui anomenem ja els e-sports, ens referim a Lucas Ordoñez.
Quan el 1997 es va presentar la gamma Z en el joc Gran Turisme, ningú podia pensar que un espanyol arribaria a ser el primer pilot virtual en convertir-se en pilot professional de carreres. Com ell mateix afirma “amb el Z tot va començar per a mi, allà per maig de 2008 milers de persones – més de 25.000 aspirants – lluitàvem des de la nostra PS3 per una plaça en les finals europees de GT Academy, organitzades per Nissan, i aconseguir el somni de ser pilot de competició. La classificatòria es feia en línia des de casa pilotant un 350Z. Recordo perfectament aquell mes de competició en què vaig invertir més de 2 hores diàries per classificar-me finalment per a la Final al circuit de Silverstone “.
I així passà de la pantalla a l’asfalt dels circuits, Lucas Ordoñez, recorda com “després de guanyar GT Academy tot era Z, tant en el training al Regne Unit, com competint durant dos anys amb el 350Z i el 370Z. Són molts i bons els records aconseguint el subcampionat d’Europa de GT4 en 2009 i la victòria en la categoria en les 24 hores de Dubai de 2014. El 370Z amb la seva lleugeresa, va passar per corba i fiabilitat va ser imbatible en multitud de proves de resistència “.
Quan diem que la Gamma Z genera afició, gairebé podem afirmar també, una certa “addicció” i és per això que avui Lucas Ordoñez, s’ha convertit, a més, en part de la història de la saga: “tots aquests anys al volant de diferents generacions Z va fer que la meva passió per posseir un Z clàssic creixessin, vaig estar anys buscant una peça que signifiqués tot el que he viscut amb aquest model. Finalment el 2017 vam trobar un 240Z de 1970 a boníssimes condicions a l’illa d’Eivissa, l’hi vaig comprar a un artista anglès. Des de llavors gaudeixo molt cada vegada que li dono un passeig, amb molt d’afecte i amb els seus més de 160cv i dos carburadors fan que els meus records en competició amb els Z tornin a la meva ment “.
Al Saló de l’Automòbil de Ginebra 2009 es va presentar la sisena generació de la Gamma Z amb el model 370Z (Z34) i amb un nou motor V6 de 3,7 litres, que lliurava una major potència fins als 328 cv i que incorpora, per primer cop, la tecnologia Synchro Rev Control, que permetia al conductor realitzar canvis de marxa “perfectes”. El nou xassís, més curt i amb vies més amples, incrementa la seva rigidesa i millora les prestacions del cotxe. El 2013 s’incorpora la molt esperada versió NISMO, concebuda per la divisió Nissan Motorsports i que elevava la potència del Z fins als 344cv. Aquesta versió representa la màxima expressió d’esportivitat de la Gamma Z en tota la seva història, amb una configuració més esportiva de suspensió i frens, així com una estètica diferencial caracteritzada a l’exterior per l’aleró posterior i les llandes de 19 “ia l’interior per uns espectaculars seients Recaro.

 

El 2020 la gamma Z està més viva que mai: Edició 50th Anniversary de l’Nissan 370Z
Mig segle després de l’aparició del primer model Z, arriba a el mercat el Nissan 370Z 50th Anniversary, que aconsegueix unir en un sol vehicle el millor de totes les seves generacions passades i la innovació, prestacions i disseny dels vehicles de competició moderns. El seu valor, estil i rendiment han seguit generant emoció i impulsant innovacions en enginyeria que han fet que el Z es mantingui com a referent de la conducció esportiva més pura durant dècades.
El motor, de 6 cilindres en V de 3,7 litres respira de manera natural la més profunda tradició, i és capaç d’assolir els 328cv a 7000 rpm, el que li permet accelerar de 0 a 100 km / h en tot just 5,3 segons. Està disponible en tres nivells d’acabat: Coupé, GT i 370Z NISMO. El model 370Z GT és la base de l’edició especial commemorativa 50th Anniversary, com a homenatge a l’autèntic esperit “un esportiu per a tots” de el model Z original.
Abel Simon, responsable de comunicació de producte de Nissan Iberia i propietari d’un Nissan 370Z NISMO, ens comenta com “el 370Z representa l’essència de la conducció analògica. Un gran motor atmosfèric que passa de 7000 revolucions, tracció posterior, canvi manual i un diferencial autoblocante que contribueix a transmetre tota la potència a terra de la manera més eficaç possible i també amb tota l’emoció “.
L’exterior del 370Z 50th Anniversary mostra les franges laterals distintives del cotxe de carreres BRE (Brock Racing Enterprises) original dels 70 i està disponible en dos esquemes de pintura diferents: blanc combinat amb vermell o platejat combinat amb negre. Les reminiscències del disseny BRE inclouen les dues característiques franges dels laterals i la pintura en color de realç (vermell en el cas dels vehicles blancs i negre en el dels platejats) de maleter, el capó, els retrovisors laterals i els muntants A. Una fina línia recorre al lateral del cotxe des del far davanter fins a la lluna del darrere i culmina en un petit triangle inspirat en el muntant C del Datsun 240Z. El paquet també inclou la insígnia 50th Anniversary en l’aleta davantera, insígnies commemoratives posteriors i llandes d’aliatge especials de 18 polzades amb elements vermells.
L’edició 50th Anniversary del 370Z conserva el perfil de línies pures que ha definit els Z del passat, caracteritzat per la seva baixa línia de sostre, el disseny inclinat de la seva finestreta del darrere i la inclinació de la porta del darrere. Els fars bixenó amb forma de bumerang i els fars diürns LED es combinen amb un disseny distintiu del para-xocs davanter per aconseguir un frontal agressiu al mateix temps que elegant. A la part posterior, la integració dels fars posteriors, la supressió de l’aleró posterior i les amples aletes ressalten la forma robusta i atlètica del cotxe.
L’interior, centrat en la posició conductor, del “pilot”, està emmarcat per un panell d’instruments profundament arrodonit. Una consola integral separa el seient del conductor del de copilot. Entre els detalls especials destaca un volant 50th Anniversary folrat en Alcántara® amb una línia central inspirada en els cotxes de carreres. Els seients elèctrics regulables en quatre direccions, amb calefacció i entapissats en pell i ant, dotats amb un suport lumbar ajustable, presenten exclusives costures i gràfics i el logotip 50th Anniversary gravat en els respatllers. Els protectors d’entrada en cromat fosc amb el logotip del Z i els detalls de davant sintètic inserits en els panells de les portes també són exclusius d’aquest model d’edició especial.
El quadre de comandaments proporciona fàcil accés a tota la informació clau, donant prioritat al compta-revolucions. Els indicadors s’han unit a la columna de direcció perquè el conductor no hagi de triar entre la seva posició preferida del volant i la visibilitat dels indicadors. La gran obertura superior del volant davant dels indicadors està concebuda per proporcionar una bona visibilitat i el logotip especial 50th Anniversary al comptarevolucions celebra les prestacions del Z.
El model 50th Anniversary incorpora de gamma així mateix un sistema d’àudio Bose ® amb vuit altaveus (inclou subwoofers duals), cancel·lació activa de soroll i sistemes actius de millora del so.

 

Tan ràpid i àgil com sempre
El motor V6 de 3,7 litres de Nissan batega al cor de l’edició 50th Anniversary del 370Z, amb una potència de 328 CV i un parell de motor de 366 Nm. L’innovador sistema VVEL optimitza els moviments d’obertura i tancament de la vàlvula d’admissió, la qual cosa permet enviar l’aire a la cambra de combustió en el moment precís en què es necessita.
Francesc Corberó, director de Comunicació de Nissan Iberia, considera que “la gamma Z ens permet parlar d’herència japonesa 100%, alhora del gran mestissatge amb la cultura Racing tradicional americana, amb el bon gust pels grans motors, el disseny clàssic coupè i, sobretot, l’emoció que encara ets tu qui condueix aquesta “màquina” “i afegeix,” hauríem de tenir tots l’oportunitat de conduir un Z, per poder sentir el veritable plaer de conduir “.
Atès que el sistema VVEL pot ajustar-se per obrir lleugerament les vàlvules, millora l’eficiència del combustible al reduir la fricció de l’arbre de lleves. A més, genera emissions més netes al permetre un escalfament més ràpid del catalitzador i estabilitzar la combustió quan el motor està fred.
El model 50th Anniversary ve equipat amb una caixa del canvi manual de 6 velocitats de relació curta que incorpora un sistema sincronitzat de reducció de velocitat anomenat SynchroRev Match®. Aquest sistema controla i ajusta automàticament la velocitat del motor a la velocitat exacta de la següent marxa, interrompent l’acceleració per suavitzar qualsevol canvi de marxa. Això permet a tots els conductors, al marge de la seva destresa, canviar les marxes com un pilot de carreres professional.
L’edició 50th Anniversary també està disponible en versió automàtica de 7 velocitats amb l’opció “Downshift Rev Matching”, palanques de canvi i control de marxes adaptable dissenyats per oferir un canvi de marxes ràpid i manual quan s’opera en manera manual, amb un temps objectiu de 0,5 segons entre marxes.
El model compta amb una suspensió davantera de doble forquilla que utilitza braços d’alumini forjat lleuger, una base rígida d’aliatge d’alumini lleugera i una barra estabilitzadora buida. La suspensió del darrere multibrazo independent també és més rígida i lleugera que en el disseny de la generació anterior. El suport darrere està integrat en una sola peça sense soldadura. Té amortidors d’alta resposta que milloren el confort de conducció gràcies a la reducció de la fricció. Un diferencial de lliscament limitat viscós assegura que la potència arribi a terra.
La potència de frenada s’aconsegueix mitjançant un sistema de frens antibloqueig de discos ventilats en les quatre rodes, amb distribució electrònica de la força de frenada i assistència de frenada, amb discos davanters de 35,5 cm i posteriors de 35 cm i pinces d’alumini davanteres de quatre pistons i del darrere de dos pistons. Pneumàtics Bridgestone Potenza S007 d’alta adherència muntats sobre llandes d’aliatge forjades lleugeres RAYS amb un acabat especial completen el paquet.
“El 370Z és una veritable icona per a Nissan”, va afirmar Iván Espinosa, vicepresident de Planificació de Producte i Estratègia de Nissan, i afegeix “aquest cotxe ha definit el seu segment durant l’últim mig segle. L’edició 50th Anniversary del 370Z commemora la història d’aquest model i el seu llegat com a cotxe de carreres, aspectes tots dos que han tingut un paper essencial en convertir Nissan a l’empresa que és avui dia “.
A cada rugit del motor del 370Z 50th Anniversary sona la sintonia perfecta entre el passat, el present i el futur. Aquesta edició especial rendeix tribut al Datsun 240Z #46 pilotat per John Morton que va guanyar nombrosos campionats en els 70′. Per aquest motiu, el 370Z torna aquesta vegada als orígens de les grans carreres celebrades als carrers de la Ciutat Comtal, torna a aquesta època en què la velocitat conquistar els carrers de l’icònic circuit de Montjuïc “La Muntanya Màgica”, per a un reportatge fotogràfic únic al costat del model que va donar origen a la Gamma Z, el Datsun 240Z.
Aquest mític circuit va posicionar la ciutat comtal al mapa automobilístic internacional, arribant a albergar el Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 en quatre ocasions i el Gran Premi d’Espanya de Motociclisme en més de 20 edicions. I què millor manera d’homenatjar el passat que rememorar al volant del nou 370Z unes corbes tan mítiques com les de la Font del Gat o al Teatre Grec.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Anterior
Porsche 718 GTS 4.0: Pur plaer de conducció

Porsche 718 GTS 4.0: Pur plaer de conducció

Els nous Porsche 718 GTS 4

Posterior
Renault Clio: Completament nou

Renault Clio: Completament nou

Carregat de novetats en aquesta ja,  cinquena generació, el supervendes

També et pot interessar
Total
0
Share