La FIA ha anunciat el nou reglament que tindrà la F1 a partir de la temporada 2026. L’objectiu d’aquest canvi de la normativa és recuperar l’espectacularitat de la F1, intentant facilitar els avançaments més enllà de les rectes o les estratègies en les aturades a boxes. Segons ha informat aquest organisme, els monoplaces tindran unes noves característiques per a “oferir batalles més properes entre els pilots i augmentar la competència entre els equips”.
Pes i dimensions
En primer lloc, el pes i les dimensions dels cotxes es reduiran. El pes mínim sense gasolina passarà a ser de 768 kg, pels 798 kg actuals, que es tradueixen en 722 kg entre el cotxe i el pilot més els 46 kg de les rodes. Pel que fa al moment amb el dipòsit de gasolina ple a l’inici de la cursa, s’espera que la reducció sigui d’uns 50 kg. Evidentment, seran més curts, sent la distància entre els eixos actual de 3,6 metres, i, a partir del 2026, 3,4 metres. L’amprada només variarà de 2 metres a 1,9.
Aerodinàmica
En l’apartat de l’aerodinàmica, serà activa amb un ajustament simultani dels alerons del davant i del darrere, tenint dos modes: el “Z” per a una alta càrrega aerodinàmica i el “X” per a una baixa resistència. L’aleró davanter serà 100 mm més estret amb dos elements actius. El terra serà també 150 mm més estret i parcialment pla. Desapareixeran el DRS i l’aleró de viga. El difusor serà reduït i menys potent. L’aleró posterior tindrà tres elements amb endplates simplificats.
Rodes i pneumàtics
S’eliminaran els passos de roda davanters i hi haurà uns panells de control per a l’estela d’aquests pneumàtics davant dels pontons. Les llantes continuaran sent de 18 polzades. Les dimensions dels pneumàtics seran inferiors, ja que variarà en l’amplada, als del davant de 305 mm a 280 mm amb una reducció de 15 mm del diàmetre exterior, i als del darrere de 405 mm a 375 mm, mantenint el diàmetre en aquest cas.
Seguretat
Per acabar, s’ha apostat en una millora de la seguretat, creant una estructura d’impacte frontal de dos nivells, una protecció millorada contra la intrusió lateral i es reforçarà la barra antibolcada.
Text: Roger Amores / Fotos: FIA