El futur de Marc Márquez és una incògnita, però és evident que no pot estar una temporada sencera més amb la situació actual, rodant en ritmes poc competitius i passejant-se pels circuits per no caure. Principalment s’ha parlat de la possibilitat del fitxatge del cerverí per KTM, sobretot per la bona relació de la marca austríaca amb un dels màxims sponsors del pilot, Red Bull, però sembla que, a dia d’avui, tots els camins d’una sortida de la marca japonesa passen per Ducati. Posarem fil a l’agulla sobre el mercat de MotoGP i explicarem els moviments confirmats, els que es faran i els que es podrien fer.
Els pilots confirmats
En primer lloc, Yamaha és l’equip que té la seva plantilla més assegurada per la temporada vinent. Fabio Quartararo, el líder del projecte, estarà acompanyat per Àlex Rins, que substituirà a Franco Morbidelli. Aprilia, la marca de moda després del Gran Premi de Catalunya, té tots els pilots amb un any més de contracte. Aleix Espargaró seguirà un any més sent Il Capitano, acompanyat per un Maverick Viñales que té la temporada 2024 assenyalada en el calendari com l’any per lluitar pel mundial. En l’equip satèlit, el Crypto Data RNF Racing Aprilia, Miguel Oliveira i Raúl Fernández formaran tàndem de nou. A KTM i Gas Gas, en teoria, i més endavant explicarem per què hi ha dubtes, seguirant amb Brad Binder, Jack Miller, Pol Espargaró i Augusto Fernández. En el cas de l’últim, és l’únic que encara no té contracte firmat per la temporada 2024. Ducati té confirmats els dos pilots de l’equip Lenovo i, si no hi ha un daltabaix, ‘Pecco’ Bagnaia i Enea Bastianini continuaran vestits de vermell. En l’equip Prima Pramac, Jorge Martín continuarà conduint aquesta moto de fàbrica, a l’espera de saber qui serà el seu company d’equip. El VR46, com era d’esperar, mantindrà un any més al germanastre de Valentino Rossi, Luca Marini, i ha aconseguit retenir al seu pilot franquícia, malgrat tenir l’oportunitat de pilotar una moto de fàbrica, Marco Bezzecchi. El Gresini ha renovat a Álex Márquez i li busca acompanyant. Per acabar, pel que fa a Honda, tant Marc Márquez com Joan Mir insisteixen que tenen un any més de contracte amb l’equip de Repsol, però no està tan clar que tots dos segueixin. En les dues motos satèlits, Takaaki Nakagami ocuparà la plaça de pilot japonès que vol tenir Honda, figura molt últil per provar innovacions cada cap de setmana, i Johann Zarco agafa el relleu de Rins en l’equip LCR.
Certeses sense confirmació oficial
Pedro Acosta serà pilot de MotoGP la temporada 2024, això és una realitat. A més, ho farà sota el paraigua de KTM. El pla de la marca dirigida per Pit Beirer era aconseguir una cinquena moto, ja sigui amb l’equip KTM Ajo, pintada de MV Augusta o qualsevol de les alternatives que controlen. Carmelo Ezpeleta, conseller delegat de Dorna, va assegurar que KTM no tindria una cinquena plaça al mundial la pròxima temporada, així que s’han posat a buscar solucions. El rumor que ha sonat amb més força és que li han ofert a Jack Miller el doble del seu sou i deu wild cards a canvi que deixi la seva plaça al jove pilot murcià. L’altra opció, i la més probable, és que decideixin apartar a Augusto Fernández, malgrat ser l’únic pilot que ha puntuat en totes les curses aquesta temporada, i prometre-li una plaça per la temporada 2025, quan segurament sí que puguin obtenir-ne dues més. Amb aquesta fórmula, Acosta seria el company d’equip de Pol Espargaró amb la Gas Gas.
Una altra certesa sense confirmació és que Franco Morbidelli ocuparà una de les dues Ducati que queden lliures, més concretament la de fàbrica dins de l’estructura del Prima Pramac. Ricard Jové, una de les figures més importants a l’hora de donar les claus sobre el mercat de fitxatges, ha assegurat que aquest moviment es donarà “al 99,9%”.
Possibilitats, rumors i… Marc Márquez a Ducati?
Realment, queda només una sola moto lliure, la Ducati del Gresini Racing Team, però podrien haver-hi moviments que revolucionin tot el mercat. El nom que sonava amb més força fa unes setmanes per aquesta plaça és el de Joan Mir. Tot fa indicar que no serà el mallorquí qui pugi a la moto italiana perquè sembla que va rebre una oferta molt a la baixa, i els diners no serien suficients per cobrir la despesa que seria pagar la seva clàusula d’alliberament.
Per l’altra banda, trobem la figura de Marc Márquez. Ell repeteix per activa i per passiva que té contracte amb Honda, però tampoc tanca la rumorologia afirmant que l’any vinent serà a la marca japonesa. Tothom parla del test de Misano com a data clau, però ningú té gaires esperances que Honda porti una gran revolució. Té la mateixa situació contractual que Mir, amb l’agreujant d’un sou de 20 milions d’euros anuals. Segons Ricard Jové, la clàusula de sortida del cerverí rondaria els 10 milions d’euros. Per Márquez seria una xifra assumible tenint en compte el seu sou durant els últims anys. A més, hem de tenir en compte que té el suport de Red Bull, Allianz, Estrella Galicia i qui sap què farà Repsol si el Tro de Cervera abandona el projecte d’Honda. En tot cas, el vuit cops campió del món està en un moment de la seva carrera que troba a faltar el que l’ha portat fins on és, guanyar, i no es descarta que prioritzi marxar a un projecte a Ducati malgrat que no hi surti guanyant econòmicament. A més, per un equip privat com el de Gresini, que té problemes financers cada temporada, que li arribi el millor pilot de l’última dècada amb les marques que vindrien amb ell seria un moviment molt interessant, forjant una parella de germans en el seu equip.
Per acabar, el 0,01% de les possibilitats que té Morbidelli de no anar al Prima Pramac podria ser pel mateix Marc Márquez. “A Ducati no guanya el pilot, guanya la moto”, és una frase que s’ha repetit per activa i per passiva els últims anys, amb Gigi Dall’Igna al capdavant. Si, després de tant temps creant aquest relat, arribés el català al Gresini amb una moto antiga d’un any i guanyés a les de fàbrica, segur que no seria una gran notícia per ells, així que la por que això passés podria obligar la marca italiana a fer el moviment de donar-li una plaça de moto de fàbrica, en detriment del pilot italià i les seves aspiracions amb el Prima Pramac.
Finalment, podria ser que cap dels pilots d’Honda decidís apostar per aquest moviment, i que la plaça lliure fos per un pilot de Moto2, o que els moviments a KTM acabessin amb un dels seus pilots a Ducati. La marxa d’alguna de les figures de l’equip japonès també provocarien una nova plaça lliure i nous escenaris. Aquesta història encara té bastants capítols interessants i complexos per escriure’s.
Text: Roger Amores / Multimèdia: Instagrams oficials de Marc Márquez, Pedro Acosta i Mooney VR46 Team.