L’equip independent Prima Pramac abandonarà Ducati i passarà a ser el satèl·lit de Yamaha. Els japonesos feien una oferta molt més important econòmicament parlant, i és el principal motiu d’aquest moviment. Després de nou temporades corrent amb motos de la marca italiana, Pramac començarà a llogar els prototips d’un altre fabricant. La temporada anterior amb les Desmosedici GP23, va ser la millor de la història del conjunt de Paolo Campinoti, guanyant el títol de constructors i sent subcampions del món amb Jorge Martín. A partir del 2025, començaran una nova aventura amb un principal repte: retornar a Yamaha al camí de l’èxit.
Ducati sabia quina era l’única opció de mantenir el Prima Pramac en les seves files: aconseguir que Marc Márquez o Jorge Martín fossin un dels seus dos pilots. El motiu d’aquesta exigència? Continuar lluitant per mundials. El madrileny ja havia dit per activa i per passiva que no continuaria en l’equip independent una temporada més, ja que la seva màxima aspiració era formar part d’un equip de fàbrica; preferentment el Ducati Lenovo. Amb aquest escenari, el pla dels de Borgo Panigale era pujar a Martín a la formació oficial i que Márquez fos el seu substitut. Quan Márquez va saber quines eren les intencions dels italians, va negar públicament aquesta opció el dijous del GP de Mugello, després que Ducati hagués arribat a un acord amb el seu rival. El final de la història el sabem tots: Márquez vestirà de vermell l’any 2025, Martín serà a Aprilia i el Prima Pramac accepta l’oferta de Yamaha.
Amb aquests moviments, Paolo Campinoti aconsegueix unes molt millors condicions econòmiques pel seu equip. El lloguer de les Yamaha serà molt inferior i la fàbrica es farà càrrec de les fitxes dels pilots. Des del 2020, Pramac estava associat amb Ducati, i rebia el mateix material que l’equip de fàbrica. Malgrat aquest tracte especial, la relació s’ha anat tensant perquè Ducati posava de data límit el 2026 a aquesta unió i perquè l’interès amb l’equip de Valentino Rossi per part dels italians anava en augment. De fet, van arribar a demanar que cedissin al VR46 una de les motos d’última especificació que els pertocava per contracte.
Així doncs, es destapa una de les grans qüestions que quedaven per resoldre del mercat de fitxatges i sacseja encara més el mercat de fitxatges. Queden tres Ducati disponibles, tenint en compte a Fermín Aldeguer, aquestes dues places de Yamaha més la de l’equip oficial, les dues Aprilia del Trackhouse… Serà un estiu mogut.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool i Prima Pramac Racing