La gran innovació de la temporada 2023 ha sigut les curses esprint. Aquest format ha duplicat el nombre de curses, i ha augmentat l’assistència de públic els dissabtes en 15 dels 20 caps de setmana. No obstant això, no hi ha hagut ni un Gran Premi en tot el calendari on s’hagi pogut gaudir de tots els integrants de la graella, ja que sempre hi ha hagut baixes. Aquesta dada posa el focus en el nou repartiment dels caps de setmana, que ha sigut un èxit de cara al públic, però potser no en termes de seguretat. Alguns pilots s’han pronunciat demanant menys curses esprint.
“No és una coincidència. És un gran problema. Crec que ja és un esport perillós, però com a corredor et puc garantir que en la cursa esprint et canses molt més que en la del diumenge. I la moto que estem utilitzant és cada vegada més física, i no crec que necessitem una esprint en cada Gran Premi”, argumenta Fabio Quartararo sobre la perillositat de fer el doble de curses, amb una d’elles tan caòtica com la dels dissabtes. A més, el francès explica que hi ha caps de setmana en què saps que no et cal el reclam de fer una cursa el dissabte perquè segur que hi haurà gent, com pot ser l’última cita de l’any a València, i que no creu que sigui “el correcte” córrer una esprint a cada circuit. És important afegir que Quartararo no s’ha mostrat partidari d’aquesta incorporació des de l’inici de la temporada, definint la nova prova com “una jungla”.
Qui tampoc ha acabat d’estar del tot convençut durant l’any és Aleix Espargaró, qui ha pensat sempre que no es pot prioritzar l’espectacle per sobre de la seguretat. “En totes les comissions de seguretat, tots els pilots demanem menys esprints. La línia és molt fina, però entenc també la posició del campionat. Les pistes l’any passat estaven buides. Diuen que l’afluència de públic millora molt i creuen que és per les curses esprint. Si em diguessin que haig de córrer 25 curses perquè així tindrem tres vegades més espectadors, llavors en correria 25. M’encanta aquest esport, però no estic segur que sigui la solució, i no som màquines”, mostra el granollerí. A més, ‘Il Capitano’ ha volgut posar èmfasi en la situació dels mecànics, que són els més afectats per aquesta situació. “Tinc una vida molt bona. Vinc a les carreres en jet privat els dijous. Però els meus mecànics venen el dimarts i marxen el dilluns, i no guanyen res. Així que hem de trobar l’equilibri”, conclou el gran dels Espargaró.
Des de Dorna han assegurat diverses vegades que no hi ha una relació directa entre l’augment de lesions i la presència de les curses esprint, ja que en moltes ocasions no es produeixen en aquestes proves. Malgrat això, és evident que la intensitat de carreres a tan poques voltes, on has de donar el 100% des del principi, una agenda tan comprimida en els GP i un calendari tan atapeït, provoca una fatiga superior als pilots, i, encara que les lesions no es produeixin en les esprint, poden ser-ne fruit.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool