Els pilots demanen un canvi en la F1 després de l’accident de Bearman al Japó

La victòria i lideratge d’Andrea Kimi Antonelli van passar desapercebuts en un GP que podria marcar un abans i un després
Roger Amores, periodista i redactor de El Motor de Girona.

El Gran Premi del Japó de Fórmula 1 d’aquest cap de setmana passat va deixar una imatge que pot marcar la temporada: el dur accident d’Oliver Bearman, que va arribar a patir forces de fins a 50G en l’impacte. Tot i que el pilot britànic va poder sortir pel seu propi peu, encara que coix, l’escena va reobrir el debat sobre la seguretat i, sobretot, sobre l’efecte real de la nova normativa tècnica. El que va passar a Suzuka no és un cas aïllat, sinó la conseqüència d’un conjunt de factors que pilots i equips fa temps que denuncien.

L’accident d’Oliver Bearman al GP del Japó 2026. // DAZN

Un dels punts més controvertits és el funcionament del nou sistema de boost d’energia elèctrica, clau en l’arquitectura dels actuals monoplaces híbrids. La necessitat de gestionar aquesta energia en determinats punts del circuit genera situacions estranyes: cotxes que acceleren de forma sobtada en recta o que perden rendiment en moments crítics, alterant el comportament natural del vehicle. Aquest efecte no només complica la conducció, sinó que també pot provocar descompensacions perilloses en escenaris d’alta velocitat, com el que va acabar amb l’accident de Bearman. Fernando Alonso explicava que hi ha situacions en les quals superar al cotxe del davant és una conseqüència de trobar-te amb més energia en el monoplaça, i que ho has de fer per a evitar xocar amb ell.

Les declaracions del paddock van ser contundents. Carlos Sainz va assenyalar que “hi ha decisions que no reflecteixen el que els pilots demanem”, criticant que la FIA i la FOM prioritzen certes veus per damunt d’altres: “Han d’escoltar més als pilots i menys als equips”. El pilot espanyol va desvelar que es veia venir un accident d’aquest tipus i que el reglament actual “té llacunes”. En la mateixa línia, Franco Colapinto va admetre que situacions com la de Suzuka “fan pensar” i que cal revisar què està passant amb els cotxes actuals. L’argentí va relatar que “anàvem a màxima velocitat i Berman era 50 km/h més ràpid que nosaltres”. El malestar és generalitzat, ja que es troben amb monoplaces molt més imprevisibles del que esperaven.

Les paraules de Carlos Sainz després de l’accident d’Oliver Bearman al GP del Japó 2026. // DAZN

Qui també va alçar la veu va ser Max Verstappen, que, malgrat el seu paper protagonista habitual, va deixar en segon pla el resultat esportiu. Verstappen, qui ha sigut des d’un primer moment molt crític amb la nova normativa tècnica de la F1, veu l’accident de Bearman com l’oportunitat perfecta per a fer un canvi. “Quan és amb el pretext de la seguretat, és molt més senzill fer ajustos. Podem fer-ho servir com a excusa per a portar a terme els canvis necessaris”, argumenta. El neerlandès va insistir que cal replantejar el sistema actual, especialment pel que fa a la gestió de l’energia, perquè “no és natural” i pot portar a situacions límit. Les seves paraules reforcen una sensació creixent: la F1 està entrant en un terreny massa artificial i difícil de controlar.

Enmig d’aquest clima tens, la victòria d’Andrea Kimi Antonelli i el seu lideratge al campionat van quedar pràcticament eclipsats. El jove italià continua fent passos de gegant, però el focus es manté en un debat que va més enllà dels resultats. La situació actual de la Fórmula 1 podria tenir conseqüències majors: figures com Fernando Alonso, Lewis Hamilton o el mateix Verstappen podrien plantejar-se la retirada aquest mateix any si no hi ha canvis substancials. Un escenari així seria un cop duríssim per al mundial, i confirma que el GP del Japó pot haver estat l’inici d’un punt d’inflexió real per al futur de la categoria.

Text: Roger Amores / Fotos i vídeos: F1 i DAZN ES

Total
0
Shares
Anterior
Gran Premi del Japó 2026 de F1: horaris, context i com veure’l des de Catalunya

Gran Premi del Japó 2026 de F1: horaris, context i com veure’l des de Catalunya

El mundial visita Suzuka amb Mercedes com a dominador de les dues primeres

Posterior
Cop sobre la taula de Bezzecchi en territori Márquez

Cop sobre la taula de Bezzecchi en territori Márquez

El pilot italià recupera el lideratge i Marc encadena una sèrie d'infortunis que

També et pot interessar
Total
0
Share