MotoGP ha comunicat als equips que a partir de la temporada que ve s’introduirà un nou sistema de comunicació per ràdio amb els pilots. En aquesta primera fase, consistirà en uns missatges prèviament gravats que direcció de cursa podrà enviar als corredors. En la segona fase, prevista pel 2026, aquesta comunicació podrà ser bidireccional. L’últim pas serà que pilot i equip puguin parlar. Han fet diverses proves els últims anys, i finalment s’ha optat per una opció menys intrusiva, un auricular que no va a dins l’orella, sinó en el lòbul, i el so es transmet per vibracions. Com sol passar en aquest tipus d’innovacions, hi ha diversitat d’opinions per part dels actors principals.

Maverick Viñales va valorar molt positivament aquesta mesura, ja que “pot ser un gran pas en la seguretat”, en situacions en què pugui haver-hi un pilot a mig de la pista després d’un accident i que els puguin avisar immediatament, i reconeix que “sumarà a l’espectacle”. No obstant això, ja avança que la seva frase més utilitzada serà “ara no em molestis”. Fabio Quartararo, també en la mateixa línia, creu que s’està fent “una gran labor” i que “és una gran idea” en molts sentits. “Al meu cap d’equip li vaig dir que no em parlés en el sector tres, en la zona ràpida, i és estrany sentir gent parlant quan estàs pilotant, a més quan vas sense respirar. Cal treballar també en el volum de l’àudio perquè la moto fa molt soroll i hi ha zones no se sent bé, però en frenada es pot sentir una mica millor”, relata el francès de Yamaha.
Per l’altra banda, ‘Pecco’ Bagnaia i Marc Márquez no es van mostrar tan partidaris dels nous intercomunicadors. “Crec que m’emportaré multes, com Jordan, en totes les curses, perquè no utilitzaré res d’això. A Jordan li posaven una multa en cada partit perquè portava sabates vermelles quan havien de ser blanques. He provat el sistema i t’estreny en l’os. Només que passis 30 segons amb els dits en ell per a activar-ho, comença a fer mal, imagina durant 40 minuts pilotant. No té sentit, així que em posaran multes. Tenim tots els sistemes possibles per a estar avisats de qualsevol cosa: el dashboard, la pissarra, així que no fan falta altres comunicacions que puguin distreure’ns. Pilotem motos que no ens ho permeten”, argumenta l’italià.

Pel que fa al cerverí, no va mostrar-se molt interessat en aquest sistema, bromejant que quan puguin parlar els pilots “s’escoltarà de tot”. Va assenyalar diverses complicacions que pot tenir el sistema, referent a què les marques dels cascs ho acceptin i a la incompatibilitat amb els taps de les orelles que utilitzen els pilots.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP