Recentment, Pit Beirer, director esportiu de KTM, explicava a MotoGP.com que de moment no tenien previst fer cap wildcard amb Dani Pedrosa o Pol Espargaró perquè era “una distracció” per a les seves labors com a pilots provadors. El dirigent explicava que quan han de participar en un Gran Premi, aquests busquen competir i obtenir bons resultats, deixant de banda l’evolució del prototip en els tests privats per a buscar una posada a punt de la moto, “molts petits detalls que l’equip de proves ha d’abordar”. Aquestes declaracions obren un debat: els test riders han de fer wildcards?

El pròxim comodí que veurem aquest cap de setmana en el Gran Premi d’Espanya, a Jerez, és el d’Aleix Espargaró amb Honda. El granollerí fa el seu retorn al mundial en la seva primera temporada després de la retirada, primera de les participacions que ja estan acordades, tal com va passar amb les tres del seu germà Pol la campanya anterior. Segons ha desvelat Motorsport.es, un treballador de l’equip de test d’Honda ha confirmat la manera d’actuar per part dels pilots que ha explicat Pit Beirer. “Havíem portat moltes peces, però va fer molt de vent i la majoria no es van poder provar. A més, el pilot farà un wildcard a Jerez i va rodar molt en la recerca d’una posada a punt preparant-se per a la seva cursa”, explicava aquest treballador.
Les grans actuacions de Dani Pedrosa el 2023 i el 2024, meravellant inclús als mateixos pilots de la graella, van marcar un precedent que posa pressió a la resta de pilots provadors que retornin al mundial com a wildcard. El 2023 a Jerez, el català va ser sisè en la primera Sprint Race de la seva carrera, i setè el diumenge. A Misano va ser quart en les dues curses. L’any passat, de nou en el circuit del sud d’Espanya, va ser tercer en la cursa del dissabte i va anar per terra el diumenge. El 2021 també va fer un top-10 a Àustria. Pedrosa va registrar una marca que tots els provadors volen replicar, i deixa de tenir una finalitat de ser una prova més per a l’evolució de la moto, mirant com reacciona en un GP real. L’objectiu és competir.

Pilots joves com Augusto Fernández han acceptat ser provadors per mantenir-se en la graella de MotoGP abans de provar en altres categories com Moto2 o altres campions com WSBK. En l’era actual del mundial, en què es va al límit sempre i més de pressa que mai, les lesions són molt comunes, i formar part d’un equip sense ser el pilot titular et permet tenir l’oportunitat de tornar a córrer en la cúspide del motociclisme de nou.
Al final, la seva vida sempre ha sigut competir, ho porten en l’ADN i és natural que intentin tornar-ho a fer sempre que puguin. KTM, per exemple, ha reconegut que no descarta fer algun wildcard enguany malgrat que, de moment, no entri en la seva llista de prioritats. S’haurà de veure si donar aquests petits al·licients als pilots provadors continua sent l’estratègia a MotoGP o hi ha un canvi en la manera de fer a partir d’ara.

Text: Roger Amores / Fotos: HRC, Red Bull Content Pool, Rob Gray i Yamaha MotoGP