Home Actualitat Entrevista Salvador Servià
Entrevista Salvador Servià

Entrevista Salvador Servià

0
0

Entrevista: Salvador Servià. Director General del Circuit de Barcelona-Catalunya.

Text i fotos: Josep Casanovas. Entrevista publicada en el número 6. Febrer 2014

“El Circuit és un parc fantàstic”

Salvador Servià (Pals, 1944) gaudia d’una plàcida jubilació quan va rebre la proposta de dirigir el Circuit de Catalunya i redreçar l’adversa situació en què es trobava aquesta instal·lació. Evidentment, la seva resposta va ser afirmativa, pròpia d’una persona que ha estimat i estima el món del motor. Potser el que menys acabava de lligar de tot plegat era que un home amb més de 40 anys de presència en ral·lis es posés al capdavant d’una instal·lació d’aquest tipus, un circuit permanent que és un dels quatre arreu del món que acull Grans Premis de Fórmula 1 i MotoGP. Ara, tres anys després, els positius resultats de la seva gestió són ben tangibles.  

Se’n ha penedit alguna vegada d’haver canviat la llibertat del dia a dia de la que gaudia per la responsabilitat que assumeix al Circuit? En absolut. Ni tan sols he tingut temps de penedir-me’n. Estar jubilat és un estat interessant perquè a la vida disposes de temps, i això és seductor. Però l’oportunitat de venir aquí a gestionar el Circuit és una cosa molt atípica. No és senzillament anar a treballar en una empresa o fer una feina sinó que és un treball apassionant que té a veure amb el món del motor. És un treball original, diferent cada dia, en unes circumstàncies difícils i amb el repte de gestionar una empresa que és molt mediàtica i que dins aquesta mediatització en aquells moments els titulars feien referència a si es tancava o no tancava el Circuit o si es deixava la Fórmula 1. Tota una sèrie de pretensions mediàtiques negatives. Ha sigut un repte interessant amb el que hem capgirat gran part de les possibilitats i els titulars ja no són aquells. Ha sigut una satisfacció col·laborar en els moments més difícils i en projectar el futur amb més optimisme”.

Entre els seus objectius inicials també hi havia que el públic que ve al Circuit en surti satisfet. ¿També s’ha aconseguit? Quan et vénen cent mil persones és impossible que tothom surti content. Però crec que tot l’equip de gent de gestió del Circuit ha fet un esforç i un canvi d’actitud en aquestes coses. I si estem creixent, en un moment molt difícil econòmicament, és perquè la gent torna a venir. Sense això no podríem créixer. I si la gent torna és perquè se’n ha anat contenta. Dins unes grans limitacions pressupostàries, que és com estem treballant, hem fet el possible sobretot amb l’actitud personal i en fer les coses més agradables per obrir les portes a què la gent tingui un accés i estigui el més còmoda possible,”.

Per tant, el balanç d’aquests tres anys és satisfactori. Per a en Salvador Servià com a director general del Circuit ho és molt”.

Mirant el calendari de curses d’aquest any, hi ha qui pot trobar a faltar competicions que hi havia i lamentar que no hagin sigut substituïdes per curses posem-hi pel cas del DTM, mundial de turismes o Le Mans Series. ¿Es va cap aquí o s’està bé com s’està? Estem en la línia de poder millorar. Em parles del DTM, una competició que ens agradaria tenir i hem estat a punt dos anys seguits de tenir-la i no ho hem aconseguit. Ho seguirem intentant però sense poder garantir res perquè aquestes competicions fa uns anys havien estat aquí perquè el Circuit tenia una capacitat de portar-les a un cost econòmic elevat. Ara no estem en aquestes condicions, ni molt menys, i tot el que fem és a través de promotors o sistemes que no es costin molts diners. Dius que hem tret però també hem posat. Hi ha coses interessants com l’Esperit de Montjuïc, del que ja n’hem fet tres edicions, i aquest any fem la Winter Series de GT’s, el mes de març… Fem el que podem i qualsevol competició interessant que podem portar ho farem. Sembla que el campionat del món de ral·licròs agafarà una importància transcendental i en el futur també ens agradaria tenir-lo. I si un dia hi podem fer tornar a fer entrar un tram del Ral·li Catalunya, ho farem… Estem oberts a tot el que és competició d’alt nivell i que pugui ser interessant, però limitats pel tema econòmic. De tota manera, estem molt contents amb el calendari que tenim i som un dels únics quatre circuits que hi ha al món on hi ha Fórmula 1 i Moto GP. No hem d’oblidar que això és el màxim al que pot aspirar un circuit i nosaltres ho tenim des de fa més de vint anys. Mantenir tot això pot ser el que condiciona altres coses que potser hauríem tingut en cas de no tenir la F1”.

Ha citat el ral·licròs. Però ¿a quin indret del Circuit? El Circuit és la pista que tots coneixem però també un parc fantàstic. S’ha treballat sempre, i aquests últims anys més, en què si ara mires el Circuit veus verdor arreu. Quan es va estrenar, no hi havia res d’això. Vol dir que possibilitats per fer altres coses en curses de cotxes fora de la pista d’asfalt n’hi ha moltíssimes. En aquest sentit no hi hauria cap problema; una altra cosa és que tinguem calendari i un cap de setmana per fer una determinada cosa, i que econòmicament es pugui solucionar. Espai n’hi ha per fer el que sigui”.

Què en pensa del nou reglament de la Fórmula 1? Tècnicament no hi entenc. No arribo ni a la sola de la sabata per saber què representen aquests canvis en relació amb el que passarà després a l’espectacle. El que sí t’asseguro és que al Gran Premi del 2013, amb el soroll dels Fórmula 1 les meves orelles, i això que porten 50 anys sentint soroll de motors, encara vibraven d’una manera agradable que es transmetia dins el cervell. Pel que he sentit a dir a la gent que va anar a Jerez [als primers tests de pretemporada] això se’n va en orris, i és una llàstima. Espero que els tècnics ho arreglaran, per què avui dia amb l’electrònica s’arregla tot, i crearan un software per fer un soroll que agradi. Com aficionat, considero que el so forma part de l’espectacle i espero que no ens l’espatllin. Ara bé, entenc que aquest reglament ha de ser una plataforma per a la tecnologia de l’automòbil del futur. Amb tants canvis hi ha d’haver més interès”.

La vigència dels contractes amb la Fórmula 1 i MotoGP acaba el 2016. Com està el tema de la renovació? La nostra intenció és continuar però encara no està fet, per què encara no és hora. En MotoGP, Dorna es presenta amb normalitat i, per tant, el moment de renovar seria el 2015 o el mateix 2016. Això seria el normal, no es respiren canvis ni intrigues. La Fórmula 1 sí que sempre és un món estrany del que no sabem si canviarà o no la gestió i no sabem quin és el moment de renovar, però tenim marge. Ens ho mirem amb serenitat”.

Es noten els efectes de la nova denominació Circuit de Barcelona-Catalunya? Sí. És causa-efecte i efecte-causa. Vam estar cinc anys en davallada d’assistència a la Fórmula 1 fins que al 2013 va tornar a pujar. Aquesta represa ha vingut de la mà de portar públic estranger, gent que ha vingut al Gran Premi i ha vingut a fer turisme a Catalunya, especialment a Barcelona. Vendre amb el nom Barcelona ja ho hem fet els dos últims anys i ens ha anat bé perquè Barcelona és un nom comercial que es ven bé a l’estranger i que la gent aprofiti que ve al Gran Premi per descobrir Barcelona té interès. Canviar el nom ha sigut una manera de reforçar més el lligam entre el Circuit i Barcelona, que la gent tingui clar que ve a fer turisme i a les curses, i nosaltres hi hem apostat al màxim perquè la nostra activitat té un impacte econòmic molt fort a tot Catalunya i especialment a la ciutat de Barcelona durant el Gran Premi de F1. La ciutat de Barcelona ens ajuda a portar l’esdeveniment. El canvi de nom ha vingut no imposat sinó pactat en interès d’ambdues parts”.

En números rodons ¿quin és aquest impacte? L’impacte econòmic total del Circuit l’any 2013 és de 192 milions d’euros”.

El Circuit posa més fàcil al públic ser-ne soci. ¿M’ho explica? Com que vam tenir uns anys de davallada, estem obligats a fer el que podem per portar més gent. La davallada ha afectat molta gent de casa nostra, aficionats al motor que els agrada venir al Circuit però als que el problema econòmic els fa desistir. A banda de gestionar econòmicament i globalment el Circuit per què funcioni, totes les mesures que hem anat prenent han sigut per què a l’aficionat català li sigui més fàcil venir des del punt de vista econòmic. Hem anat reforçant l’idea del soci i l’idea de donar facilitats. Fins a 18 anys d’edat i a partir dels 65 anys es paga la meitat amb tota mena d’opcions. Avui dia un soci pot pagar una quota baixíssima i també la pot pagar a terminis. I això li permet venir durant tot l’any d’una manera molt i molt bona. Ser soci de pelouse val 144 euros i la gent gran i la mainada, la meitat. Això permet venir a la Fórmula 1, a MotoGP i a totes les curses que hi ha durant l’any. També tenen un descompte del 50% en la compra de quatre entrades per la Fórmula 1 o MotoGP pels amics i la família. Ho hem fet per què qui és aficionat al motor i havia vingut sempre fins que la crisi li ho ha impedit, pugui tornar. És un tema interessantíssim que tenim ben detallat i explicat, juntament amb altres coses, a la nostra web: Circuitcat.com. El Circuit de Barcelona-Catalunya és una referència mundial i una referència molt especial del sud d’Europa. Volem que la gent que viu a una hora d’aquí i li agrada el motor, tingui la porta oberta”.

Abans ens hem referit a les instal·lacions del Circuit. Veurem un parc temàtic, un museu? En els 24 anys de història del Circuit hi ha hagut molts avantprojectes. En aquest moment estem més enllà d’un projecte concret. El Circuit, els ajuntaments de Montmeló, Granollers i Parets, la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya i l’Institut Català del Sòl estem treballant molt intensament en aquests moments i enllestint-ho tot dins aquest any, si tot va bé, en un Pla Director del Parc Territorial del Circuit. El Circuit ocupa 94 hectàrees i aquest Pla Director n’afectarà 400 o 500, amb l’idea de tenir l’oportunitat que el Circuit sigui el catalitzador d’una zona d’activitats lligades amb el món del motor, tant de lleure com d’indústria, tecnologia i universitari. Aquest Pla s’està dissenyant per què en els anys futurs tot un munt d’activitats més o menys lligades al motor i especialment al motoresport puguin tenir una acollida en aquesta zona. S’hi està treballant molt seriosament. Totes les idees hi quedaran incloses, més a fora del recinte del Circuit que a dintre. El Circuit és per fer-hi curses i quan sortim d’aquesta embussada econòmica la nostra idea és que el Circuit pugui durar 23 anys més. Creiem que el disseny de la pista dóna satisfacció a tothom, cotxes i motos, i no hem de pensar en una gran modificació. Però sí que hem de pensar en una millora de les instal·lacions, tribunes cobertes i més espais de serveis per què el públic estigui més confortable. El Circuit no ha de ser una altra cosa, sinó millorar en qualitat i confort pels espectadors que s’asseuen a veure una cursa i pels equips que venen a entrenar o a córrer. La resta, el museu o el que sigui, serà fora”. 

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *