MotoGP visitarà, com a gran novetat aquesta temporada, el Circuit de Buddh, a l’Índia. A l’Àsia ha crescut molt el consum del motociclisme, i és una gran notícia pels interessos econòmics del mundial que es pugui celebrar un Gran Premi com aquest. No obstant això, estan succeint una sèrie d’elements que compliquen la celebració d’aquest. En primer lloc, els pilots no estan molt tranquils amb la seguretat d’un circuit que encara no està homologat. També, els visats de molts dels integrants dels equips no estan arribant a temps, tenint en compte que estem ja a la setmana de la cursa. Per acabar, la situació sanitària del país per culpa del Virus Nipah també preocupa a tots els assistents d’aquesta cita.
La seguretat del circuit
Com bé hem explicat, el Circuit de Buddh encara no està homologat, però no hi ha cap dubte que ho estarà aquest dijous quan passi el control de seguretat de la FIM i DORNA. Contràriament, els pilots han manifestat, en públic i en privat, que dubten que sigui segur. Des de l’oficialització d’aquesta cita en el calendari, han estat treballant en l’adaptació del circuit per la presència del mundial de MotoGP. Hi havia moltes escapatòries amb asfalt que provoquen que quan un pilot cau de la moto llisqui a molta velocitat fins a les tanques protectores. S’ha posat grava en algun d’aquests llocs crítics, però segueix havent-hi aquest problema en algun revolt del circuit. També, hi ha una recta exageradament llarga per fer amb una moto com les del mundial, ja que arribarien velocitats molt perilloses. A la recta de meta, el mur és molt a prop, i la sortida de boxes es troba just en el punt de frenada.
Pilots com Alex Márquez ja s’han manifestat al respecte, dient que “estem en un campionat mundial, no a un regional” sobre les explicacions dels dirigents de Dorna referents a les adaptacions que ha fet el circuit. S’està començant a parlar d’una possible negativa a córrer per part dels pilots, fet que va confirmar Aleix Espargaró. “Si la pista no és segura, no correrem”, va queixar-se el granollerí.
Tome Alfonso, responsable de seguretat de la FIM, va donar les següents explicacions a la web de MotoGP:
“Vam demanar reduir la quantitat d’asfalt i augmentar la grava en diversos llocs, particularment en els revolts 1, 2, 3, 4, 5, 7, 13 i 14. En els 3, 13 i 14, hem treballat estretament amb el circuit per a modificar el traçat amb la finalitat de maximitzar les escapatòries. També hem introduït dispositius de protecció homologats, tant tanques antiaèries com barreres d’escuma, depenent dels possibles angles d’impacte. Hem modificat una mica en els pianos, perquè alguns d’ells estaven més orientats a les carreres de cotxes, per la qual cosa eren massa agressius per a nosaltres.”
Els visats per entrar al país
Molts periodistes s’estan queixant que no han rebut els visats per entrar a l’Índia a temps, fet que els ha obligat a perdre el bitllet d’avió per ser al Gran Premi. No només ells estan tenint aquest problema, ja que molts equips del mundial es troben en la mateixa situació. De fet, Simon Patterson, periodista australià molt reputat, ha explicat a les seves xarxes socials que hi ha diversos equips que no tenen ni un sol treballador amb la confirmació d’entrada, i d’altres que quasi cap. A més, tot això ha passat malgrat fer les gestions amb l’agència que Dorna ha facilitat a tots els implicats. Veurem qui pot entrar al país i qui no, i si les absències poden fer cancel·lar-ne la celebració.
El Virus Nipah
El Virus Nipah és un patogen que es transmet a través dels animals o el menjar, i ha fet saltar totes les alarmes al país. De fet, l’OMS l’ha situat junt amb l’Ebola, el Zika i la COVID-19 com una de les malalties a investigar prioritàriament pel seu potencial a crear una pandèmia. Els seus efectes provoquen febre alta i, en els casos més greus, poden causar la mort.
Molts pilots ja han explicat que portaran ells tots els seus àpats per reduir les possibilitats de perill, però és un aspecte més que altera el transcurs d’un cap de setmana normal a MotoGP.
Veurem com avança la situació i si es poden buscar solucions que solucionin parcialment o totalment les problemàtiques exposades, però caldrà esperar.
Text: Roger Amores / Imatges: MotoGP