La Comissió de Medi Ambient de la Unió Europea ha aprovat el cessament de vendes de vehicles de combustió el 2035, a més d’altres mesures molt exigents.
Per fi s’ha aprovat allò que durant mesos ha estat una proposta. La Comissió de Medi Ambient de la Unió Europea ha votat a favor de prohibir la venda de vehicles dièsel, gasolina i híbrids a partir de l’any 2035. Una mesura que se suma a altres i que determina un rumb fix per a fabricants i conductors durant els propers anys. Només falta l’aprovació per part del Parlament Europeu, cosa que no s’espera que suposi una gran confrontació a la mesura.
Dimecres 11 de maig de 2022 passarà a la història a Europa per convertir-se el dia en què es va fer el pas definitiu per cessar la venda de vehicles contaminants. Un horitzó, 2035, que marca l’agenda dels fabricants, els quals hauran de complir no només la determinació de prohibir els motors de combustió, sinó que a més hauran de satisfer altres exigències aprovades per la Comissió de Medi Ambient de la Unió Europea.
A molts dels països de la Unió Europea el parc automobilístic té una edat mitjana de vuit anys, mentre que a Espanya aquesta xifra es dispara fins gairebé els 13 anys de mitjana. Això suposa que per a molts conductors el seu cotxe actual serà l’últim a emprar combustible, havent de fer el salt al 100% elèctric en la seva propera compra.
A més de prohibir la venda de vehicles dièsel i benzina per a l’any 2035, la Unió Europea ha acompanyat la votació amb la prohibició de vendre cotxes que facin servir biocombustibles. Els anomenats e-fuels finalment no veuran la llum del dia, tal com moltes marques desitjaven. Porsche i Audi han invertit grans quantitats de diners en el desenvolupament dels anomenats combustibles del futur, però la mesura tira per terra tota la feina i el capital invertit. Sense donar la més mínima explicació, la UE ha esborrat del mapa aquesta mesura tan prometedora.
També s’ha aprovat l’entrada en vigor de nous límits d’emissions a partir del 2025. Després de la votació s’ha determinat que a partir d’aquell any la reducció d’emissions contaminants sigui del 20% per als turismes i del 15% per als vehicles industrials. Actualment la normativa marca un registre màxim de 95 grams de CO2 per quilòmetre per als turismes i de 147 grams de CO2 per als vehicles industrials.
Finalment, la normativa exigirà als fabricants un nou esforç intermedi a partir del 2030. Després d’eliminar els límits intermedis, la dècada següent arrancarà amb la prohibició de comercialitzar qualsevol vehicle que excedeixi els 123 grams de CO2 per quilòmetre. Aquesta mesura suposarà un revés dur per a la gran majoria dels cotxes actuals, als quals se’ls exigirà electrificar-se en gran mesura. En les properes setmanes el Parlament Europeu aprovarà totes les decisions preses per la Comissió, per la qual cosa la nova normativa entrarà en vigor.