La situació d’Honda està arribant a un punt límit. Fa dues temporades que són el pitjor fabricant del paddock, tal com reflecteix la classificació. A més, aquest any ja han perdut a un dels seus principals patrocinadors, Red Bull, i el 2025 també es desvinculen de Repsol després de 30 anys de col·laboració. Per si tot això no fos poc, no troben el camí de desenvolupament del seu prototip, i la moto continua sense ser competitiva. A més, després del recent test de Misano, els seus pilots van fer declaracions encreuades, contradient-se entre ells i deixant encara menys clar quin ha de ser el següent pas.
“Cal prendre-s’ho amb una mica de sentit de l’humor. M’obliguen a pilotar amb coses que no funcionen. En el Warm Up hem provat una cosa que era l’últim pas per a, d’alguna manera, continuar tenint esperances. I no ha funcionat”, explicava Stefan Bradl, l’actual pilot provador d’Honda, abans de la cursa del GP de San Marino. Bradl va definir la situació d’Honda com que estan rebotant a dins d’un triangle. L’alemany va finalitzar catorzè i va sumar dos punts, però és un resultat enganyós perquè és l’últim dels qui no van aturar-se a canviar la moto. Els pilots que tenia per darrere eren doblats, i ell va finalitzar a 7 segons del tretzè, Takaaki Nakagami, i a 77 segons del primer, Marc Márquez.
En el test de Misano, Joan Mir i Johann Zarco van tenir dos punts de vista molt allunyats sobre les novetats que van arribar des del Japó. El mallorquí es va mostrar preocupat perquè “encara no tenim una línia de treball” i decebut perquè “esperava molt més d’aquest test, Honda no ha portat pràcticament res per a provar” més enllà d’una nova aerodinàmica. Per l’altra banda, Zarco va tenir una visió molt més optimista, justificant que “les millores d’avui poden ser el punt de partida del nostre camí”. Luca Marini també va valorar les innovacions com a “primers passos” cap a una moto competitiva i creu que els enginyers han fet “una bona feina”.
Així doncs, les sensacions que deixen amb els resultats en pista, amb les dues motos oficials en les dues últimes places del mundial, i les contradiccions en els micròfons, tot fa pensar que Honda encara té molta feina per fer abans de tornar a tenir una moto en condicions de lluitar pel top-10.
Text: Roger Amores / Fotos: Box Repsol