Jorge Martín va esdevenir el Campió del Món de MotoGP 2024 en el Gran Premi Solidari de Barcelona en el Circuit de Barcelona-Catalunya. El de San Sebastián de los Reyes va fer realitat el seu somni de guanyar el títol en la categoria reina, sent el seu segon mundial junt amb el de Moto3 l’any 2018. Martín ha sigut extremadament veloç en tots els circuits, i a més ha trobat la regularitat que ha condemnat a ‘Pecco’ Bagnaia enguany; amb vuit 0 registrats. A més, guanyant amb un equip independent, el Prima Pramac, assoleix una fita única: Jorge Martín és el primer campió de la història de MotoGP amb una formació satèl·lit.
Des de la instauració de MotoGP en el Campionat del Món de Motociclisme de velocitat l’any 2002, sempre s’havia endut la victòria un pilot que corregués en una escuderia de fàbrica. Abans que la categoria reina del mundial s’anomenés MotoGP, l’últim a fer-ho va ser Valentino Rossi l’any 2001, amb la formació Nastro Azzurro, gestionada per Honda Europa, en el seu any de debut en l’última temporada de l’era dels 500cc. Anteriorment, havia estat aconseguit per Eddie Lawson, que després de guanyar tres mundials amb Yamaha, va fitxar per Rothmans Honda sota les ordres d’Erv Kanemoto per endur-se el títol en l’edició del 1989. L’equip de fàbrica d’Honda comptava amb Wayne Gardner i Mick Doohan.
Martín ha firmat una temporada impecable. El madrileny ha tancat la temporada amb 16 podis i 3 victòries en curses de diumenge, i 16 podis i 7 victòries en les Sprint Race. Aquests registres el deixen empatat amb Bagnaia com als dos pilots amb més podis en una temporada en la història de Ducati. Curiosament, Martinator no ha sigut el pilot més victoriós, ja que ‘Pecco’ ha assolit 11 triomfs els diumenges i 7 els dissabtes. Així doncs, la regularitat ha coronat a Martín, o condemnat a l’italià, ja que aquest ha acumulat vuit 0 al llarg de la temporada. “Hem sigut els més forts aquest any, però Martín ha sigut més intel·ligent”, es lamentava el bicampió de MotoGP. Per l’altra banda, el nou rei de la categoria marcava quin havia sigut el seu canvi per a poder arribar a la corona. “He après a canviar la por a perdre per il·lusió per guanyar”, revelava després de l’última cursa, per a acabar ressaltant que ha esdevingut campió “per justícia, no per sort”.
I ara, cap a Aprilia amb l’#1 a la cúpula. Ducati va decidir que el substitut de Bastianini i company de Bagnaia seria Marc Márquez, fallant a la seva paraula amb Martín i fent-li una molt mala jugada. Lluny de desmoralitzar-se, el del Prima Pramac ha continuat el seu pla i ha anat sumant podi rere podi. Després de coronar-se, va agraïr a la fàbrica de Borgo Panigale per l’oportunitat i per haver-lo deixat lluitar amb Bagnaia aquest mundial, sempre amb les mateixes armes. No obstant això, el seu equip va preparar-li una fantàstica celebració amb un missatge clar i concís. “Hasta la vista, baby”, al més pur estil Terminator 2. Moment històric.
Text: Roger Amores / Foto: Red Bull Content Pool i HRC