KTM va canviar el paradigma dels equips de test amb els fitxatges de pilots d’un altíssim nivell com són Dani Pedrosa i Pol Espargaró. Després d’ells, s’han unit a aquesta estratègia equips com Honda amb Aleix Espargaró o Yamaha amb Augusto Fernández i Andrea Dovizioso, a més de Cal Crutchlow. Una de les condicions dels austríacs per a convèncer a Pedrosa a formar part de l’equip de proves o fer que el petit dels Espargaró fes un pas al costat va ser la possibilitat de participar en el mundial amb wildcards. El Samurai va participar el 2021 a Àustria, el 2023 a Jerez i Misano, dos dels seus circuits predilectes, i el 2024 de nou a Jerez, mentre que Pol, l’any passat, ho va fer a Mugello, Àustria i Misano. No obstant això, enguany KTM ha decidit que, de moment, deixen d’optar per aquesta estratègia perquè “distreu” als test riders.

“Podríem fer un wildcard, però no és en la nostra llista de prioritats. Amb els nostres quatre pilots titulars obtenim informació de molta qualitat en cada cursa i el nostre equip de proves té un programa molt intens. Hem notat que quan comences a preparar-te perquè un pilot faci un wildcard, qualsevol dels nostres dos brillants pilots de proves que tenim es focalitza en això. Després comença a preparar-se per a aquesta carrera, volen competir, complir i obtenir un resultat. En fer-ho, queden sense resoldre molts petits detalls que l’equip de proves ha d’abordar”, explica Pit Beirer, director esportiu de KTM, pels canals oficials de MotoGP, negant que la raó sigui els problemes econòmics del fabricant austríac. No obstant això, ha assegurat que la relació amb Pol i Dani és immillorable i no ha tancat la porta a fer un wildcard abans que acabi la temporada: “Decidirem a curt termini si aquesta temporada hi haurà comodins”.
Les grans actuacions de Dani Pedrosa el 2023 i el 2024, meravellant inclús als mateixos pilots de la graella, van marcar un precedent que posa pressió a la resta de pilots provadors que retornin al mundial com a wildcard. El 2023 a Jerez, el català va ser sisè en la primera Sprint Race de la seva carrera, i setè el diumenge. A Misano va ser quart en les dues curses. L’any passat, de nou en el circuit del sud d’Espanya, va ser tercer en la cursa del dissabte i va anar per terra el diumenge. Ara, quan els test riders saben que han de competir pròximament, deixen de banda la seva feina com a desenvolupadors i comencen a treballar en la posada a punt de la moto pel Gran Premi en què hagin de participar.
Segons ha desvelat Motorsport.es, un treballador de l’equip de test d’Honda, del qual forma part Aleix Espargaró, ha confirmat aquesta manera d’actuar per part dels pilots. “Havíem portat moltes peces, però va fer molt de vent i la majoria no es van poder provar. A més, el pilot farà un wildcard a Jerez i va rodar molt en la recerca d’una posada a punt preparant-se per a la seva cursa”, explicava aquest treballador, fent referència a la participació del granollerí en el Gran Premi d’Espanya aquest cap de setmana.
Text: Roger Amores / Fotos i vídeo: Red Bull Content Pool, DAZN ES i MotoGP