La situació econòmica de KTM genera molta incertesa. Durant les últimes setmanes, havia sorgit la informació que l’empresa volia limitar la divisió esportiva, acabant amb el projecte de MotoGP, amb l’objectiu de reduir despeses. Pit Beirer, director esportiu dels austríacs, ha confirmat que aquesta possibilitat va existir, però que han arribat a la conclusió que seria contraproduent, ja que “la competició és en l’ADN de KTM”. El dirigent ha confirmat que la seva presència en el mundial de motociclisme no corre perill, i que estan treballant en el projecte a llarg termini, inclús pensant en la nova normativa, que entra en vigor la temporada 2027.

Pit Beirer ha desvelat que KTM va portar un procés d’avaluació financera, executat per una empresa externa. El dirigent alemany qualifica la redacció de l’inventari referent al departament de curses com a “desafortunada” pel fet de considerar-ho una despesa més, sense tenir en compte el retorn econòmic. “Després vam mantenir converses i vam poder convèncer a tothom que no era una bona idea parar. Els fets eren certs, les curses costen diners i si deixes de fer-ne, pots estalviar aquests diners, però no crec que fos una decisió encertada. També forma part del nostre model de negoci global. No formaríem part d’aquest procés de reestructuració si no s’hagués demostrat que la nostra família ha crescut amb les curses. Vam entrar a MotoGP l’any 2017. En sis anys, l’empresa ha duplicat la seva facturació”, il·lustra Beirer, fent referència en els nous mercats en els quals ha entrat KTM amb les motos de competició.
Una de les figures claus per a la continuïtat del departament ha sigut Peter Vogl, l’administrador concursal, ja que “va ser clau per a ajudar-nos a entendre que les carreres són una part important de la nostra empresa”. Arribats a aquest punt, Beirer transmet optimisme amb vista al futur. “El 20 de desembre va ser una fita per a nosaltres, perquè va significar que quedava clar que les curses continuarien formant part d’aquest procés de reestructuració. Hi ha un pla molt potent per a aquest procés que funcionarà. Volem tenir KTM per sempre, inclòs el departament de curses”, avança el dirigent.

Sobre les mesures que han portat a terme en el procés de reorganització, les marques Gas Gas i Husqvarna deixaran de competir. Des de l’estiu passat, la xifra de pilots de fàbrica s’ha reduït a dotze, limitant a només dos empleats de la fàbrica per a cada un dels pilots. També, s’han separat d’alguns equips amb els quals col·laboraven, passant a “centrar-nos en la part taronja”. La reducció de pilots i equips en les diferents divisions de competició han permès una disminució de despeses en material, infraestructures…
L’evolució a MotoGP, a tot gas
L’evolució a MotoGP està condicionada per l’entrada de la nova normativa l’any 2027. A més, pels problemes econòmics de KTM, molta gent tenia dubtes de la capacitat d’innovació que tindria la fàbrica austríaca enguany, però Pit Beirer ha assegurat que “el desenvolupament de la moto ha continuat”. No obstant això, reconeix que la manca d’unes normes “100% definitives” pel 2027 provoca que l’evolució en aquesta direcció no hagi sigut molt gran. “Encara estem en una fase molt primerenca, perquè les normes encara no s’han ultimat al 100%. Per això encara no podem construir una moto. Després del 25 de febrer, tindrem més clar el futur a llarg termini, però és clar que els nostres enginyers són aquí i ja treballen en la moto del 2027″, desvela el de Radolfzell, fent referència a la data quan hi ha la votació definitiva sobre el pla de reestructuració econòmica de KTM; data clau pel futur de l’empresa.
A més, aquest inici de temporada es congelen els motors de MotoGP, allargant aquesta mesura també pel 2026, fent que KTM, Ducati i Aprilia tinguin el mateix motor les pròximes dues temporades; Yamaha i Honda estan exemptes per les concessions. Per a Pit Beirer, això significa que “un període de tres anys, no es gasta ni un euro més”.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP