Home Actualitat El Servei Català de Trànsit i el Departament de Territori i Sostenibilitat posen en marxa una prova pilot de senyalització de revolts amb alta sinistralitat per als motoristes
El Servei Català de Trànsit i el Departament de Territori i Sostenibilitat posen en marxa una prova pilot de senyalització de revolts amb alta sinistralitat per als motoristes

El Servei Català de Trànsit i el Departament de Territori i Sostenibilitat posen en marxa una prova pilot de senyalització de revolts amb alta sinistralitat per als motoristes

0
0

Aquesta acció de seguretat viària de govern, iniciativa de l’SCT del Departament d’Interior, s’ha dut a terme de manera conjunta amb la Direcció General d’Infraestructures del Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) i  ha comptat amb la col·laboració del cos de Mossos d’Esquadra i Anesdor (Associació  Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes) –amb qui l’SCT organitza el programa de Formació 3.0 – i l’empresa TCC de formació viària. La prova pilot consisteix en el marcatge de traçades en vies on s’ha registrat una alta concentració de motoristes i una elevada sinistralitat d’aquest col·lectiu.

En aquest cas, s’ha detectat i marcat sobre l’asfalt amb pintura quina seria la millor trajectòria de traçada per als motoristes, a més de reforçar l’avís sobre la complexitat del revolt amb senyals verticals. S’ha actuat en un total de 22 revolts, en un tram de 3,7 km de la carretera BV-2115. Així mateix, s’han posat faldons de protecció per a motoristes a les barreres de seguretat.

L’objectiu del projecte és la reducció de la sinistralitat, tenint en compte experiències positives de països europeus com Àustria o Luxemburg. En aquest sentit, des de l’SCT es farà un seguiment individualitzat de cada accident que es produeixi a la via on es durà a terme la prova pilot. Si els resultats són positius, el projecte es podria estendre a altres carreteres freqüentades per motoristes (veure Annex).

Selecció dels revolts

A l’octubre de 2019 es van endegar  les proves de traçat dels revolts de la BV-2115. Per portar-ho a terme, es va fer una sessió pràctica sobre el terreny amb equips de  monitors de formació viària i agents de trànsit dels Mossos d’Esquadra. Els recorreguts van ser enregistrats des de l’helicòpter de l’SCT i sobre les motos, equipades amb càmeres 360º, per a la posterior anàlisi i tria dels revolts més adequats.

La carretera escollida, sobretot en el tram de Castellet i la Gornal, té una sèrie de revolts que s’ajusten a la casuística que ha derivat en els principals accidents mortals i greus que pateixen els motoristes: bàsicament sortides de via, però també topades frontolaterals. La mala traçada, amb un excés de velocitat o per falta de perícia, és el principal factor concurrent en aquests accidents. Així, les corbes candidates són de curvatura mitjana (ni molt tancades ni molt obertes), un tipus de revolts que, en base als accidents que s’hi produeixen, es pot inferir que els motoristes tendeixen a mal interpretar-los o a no llegir-los bé, ja que els tracen a més velocitat de la que són capaços de manegar d’acord amb les capacitats que tenen com a conductors.

Fins al 16 d’octubre d’aquest any, han mort a les carreteres catalanes 20 motoristes, 174 han resultat ferits greus i 1.087 han estat ferits lleus. En el mateix període de l’any passat, van morir 39 motoristes, mentre que 251 van ser ferits greus i 1.791, lleus.

ANNEX CARRETERES CANDIDATES

Si la prova pilot de senyalització de revolts potencialment perillosos per a motoristes a la carretera BV-2115 mostra resultats positius, el projecte de senyalització es podria implementar en aquestes vies:

CARRETERA ZONA – MUNICIPI
BP-1103 El Bruc
BP-1417 Collserola (Barcelona)
C-1412b Folquer
C-246a Vilanova i la Geltrú
C-31 Costes del Garraf (Sitges)
N-260 La Molina
N-260 La Parròquia d’Hortó
T-313 Duesaigües (pantà de Riudecanyes)

LEAVE YOUR COMMENT

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *