Des del 2021, l’organització del Dakar ha intentat introduir un roadbook digital en les motos, ja que la seva arribada en els automòbils aquell mateix any va marcar un abans i un després. La versió digital del llibre aportava moltes facilitats, però no era reproduïble en els vehicles de dues rodes pel fet que no tenir l’habitacle provocava reflexos i enlluernaments, i, conseqüentment, falta de nitidesa en la seva visió. Finalment, han aconseguit millorar les pantalles de les tauletes digitals i enguany s’estrenarà aquesta eina. La clau era millorar la visibilitat sense sacrificar la seguretat, i després de la prova de foc en el Ral·li del Marroc, ho han aconseguit.
Aquesta innovació encara es troba en fase d’evolució, però és un gran pas endavant en la recerca d’aquest objectiu. El nou roadbook s’utilitzarà en conjunt amb el GPS i les dades de navegació de la pantalla. “Té aspectes molt positius a l’hora de navegar. Ofereix moltes opcions i és molt pràctic en alguns casos, sobretot perquè podem tenir moltes funcions des de la mà, que abans havies de parar pràcticament i fer servir el GPS que anava en el manillar. És veritat que necessites prendre més atenció, però ara tenim més paràmetres que podem emprar sense perdre temps”, explica Lorenzo Santolino a AS, el pilot espanyol de Sherco que va finalitzar sisè el Dakar 2021.
“És un canvi molt positiu per a les curses. No és com el paper i no crec que ho arribi a ser mai perquè és molt difícil igualar-ne la visió, però han millorat molt les pantalles de les versions que havíem provat anteriorment. Encara patim reflexos, quan anem drets la visió és molt pitjor. Per a fer-ho servir has de sacrificar altres coses, i ara el joc és aquest”, reconeix Santolino. Des de Sherco estan treballant en angles extrems per a millorar al màxim la visibilitat en molts moments del dia.
Així doncs, una innovació que, malgrat que es troba en fase d’evolució, ha arribat per a marcar un abans i un després en la navegació del Dakar.
Text: Roger Amores / Fotos: Web de Lorenzo Santolino