La llei ‘anti-Márquez’ entra en vigor

MotoGP canvia el seu reglament després de la graella de sortida caòtica del GP de les Amèriques
La graella de sortida del Gran Premi de les Amèriques 2025. // MOTOGP
Roger Amores, periodista i redactor de El Motor de Girona.

El Gran Premi de les Amèriques va deixar un moment per la història de MotoGP. Marc Márquez i gran part de la graella havia apostat pels pneumàtics de pluja, però era l’estratègia equivocada perquè la pista estava pràcticament seca. A dos minuts de l’inici de la cursa, el cerverí va sortir corrent cap al box per canviar la moto, i el van seguir molts rivals. Això va generar un caos en la graella, i direcció de cursa va mostrar la bandera vermella. Márquez i la resta de pilots que no havien encertat les gomes van poder muntar-les i van disputar la cursa amb normalitat. No obstant això, va ser una situació perillosa i injusta pels pilots que sí que van escollir correctament els pneumàtics, i la Comissió de Grans Premis de MotoGP i la Federació Internacional de Motociclisme (FIM) ha instaurat una nova normativa sobre el procediment de l’inici de cursa.

El moment quan Marc Márquez va sortir corrent de la graella al Circuit of the Americas. // MOTOGP

Les modificacions en el reglament són les següents:

Tots els ajustaments han de completar-se abans que es mostri el tauler de 3 minuts. Després d’això, els qui realitzin modificacions hauran de dirigir les seves motos al box. Dites pilots i les seves motos hauran d’estar fos de la graella i en boxs abans que es mostri el tauler d’1 minut, i allí podran continuar realitzant ajustos o canviar de moto. Aquests pilots començaran la volta d’escalfament des de boxes, ocuparan la seva posició de graella normal i compliran una penalització de doble volta llarga en la cursa, quan Direcció de Cursa ho indiqui.

A MotoGP, en tots els casos de canvi de moto a boxes abans de la volta d’escalfament, el canvi no podrà realitzar-se en el carril actiu de boxes. Només en la categoria de MotoGP, si la cursa es declara en mullat o es desplega la bandera blanca, els pilots podran entrar en boxs al final de la volta d’escalfament per a canviar pneumàtics o moto i començar la carrera des d’allà, sense penalització addicional, excepte el retard habitual per a la sortida des de boxes. En aquest cas, s’aplicarà el reglament per a canvis de moto a boxes.

No és la primera llei ‘anti-Márquez’

Així doncs, la llei ‘anti-Márquez’ entra en vigor amb efecte immediat, i tal com va dir el mateix Marc, no és la primera vegada que una acció seva va modificar el reglament. En el Gran Premi de l’Argentina de 2018, després d’una sortida caòtica per canvis de pneumàtics de darrera hora, Márquez va calar la moto a la graella. Va intentar reiniciar-la i va tornar a la seva posició inicial circulant en direcció contrària, una acció que va ser sancionada amb un ride through. Aquest incident va portar a una revisió del reglament per clarificar les accions permeses en cas de problemes a la graella.

Durant el Gran Premi d’Alemanya de 2016, Márquez va realitzar un canvi de moto sota condicions de pluja. Després de la cursa, es va qüestionar la legalitat de la maniobra, ja que un dels seus mecànics va ser vist accionant l’embragatge. La telemetria va confirmar que la moto estava en punt mort i que Márquez va engranar la primera marxa després de pujar-hi, considerant-se legal. Tot i això, aquest incident va portar a una revisió del reglament per evitar situacions similars en el futur.

Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP

Total
0
Shares
Anterior
Alpine fulmina a Doohan i Colapinto correrà els pròxims 5 GP

Alpine fulmina a Doohan i Colapinto correrà els pròxims 5 GP

L'argentí assoleix el seu objectiu i serà el pilot titular a partir de la cursa

Posterior
Expocasió 2025: torna la gran Fira de Vehicles d’Ocasió a Girona amb descomptes irrepetibles

Expocasió 2025: torna la gran Fira de Vehicles d’Ocasió a Girona amb descomptes irrepetibles

Després de l’èxit rotund de l’any passat, Expocasió es consolida com la cita

També et pot interessar
Total
0
Share