La quantitat esmentada suposa el 14% del total dels fons europeus ‘Next Generation UE’.
La Taula d’Automoció s’ha convertit en una important trobada entre el sector i l’Administració, especialment en moments complexos com l’actual. Després de la seva celebració, la ministra Reyes Maroto va fer un important anunci. Es destinaran 10.000 milions dels fons europeus al sector de l’automòbil.
«L’objectiu d’aquest pla és que l’automoció segueixi sent palanca de la recuperació econòmica i social en els propers anys. En definitiva, posar a disposició el sector un instrument clau com són els fons europeus», ha assenyalat Maroto. Els 10.000 milions dels fons europeus suposaran el 14% de la quantitat total rebuda per Espanya.
Entre els projectes que es duran a terme gràcies a aquestes ajudes, Maroto ha assenyalat diferents objectius. Uns 6.000 milions es destinaran a un Pla de xoc de mobilitat sostenible, segura i connectada en entorns urbans i metropolitans (modernització de parc, zones de baixes emissions, infraestructura de recàrrega…). Es contemplen 1.500 milions d’euros pel Full de Ruta de l’Hidrogen renovable; i 1.200 milions per a “grans projectes tractors industrials” com el 5G o la connectivitat.
Pel que fa a una possible ampliació de la moratòria del protocol d’emissions WLTP, la ministra ha assegurat que la seva entrada en vigor no depèn del Govern d’Espanya. Maroto indica que l’Executiu no pot retardar-se més però que sí treballa en «diferents mesures per poder compensar, minimitzar l’impacte d’aquesta normativa».
La resposta de el sector
Després de la celebració de la Taula d’Automoció, el sector en el seu conjunt, va reclamar un model d’Indústria clar, i un compromís que l’objectiu final comú és la descarbonització i digitalització. Però aspirant sempre a mantenir un objectiu de tres milions de vehicles produïts a Espanya en tot moment i d’un mercat de vehicles d’1,5 milions d’unitats anuals.
Totes les associacions entenen que és una bona notícia que el Govern i el ministeri d’Indústria prioritzin el sector a l’hora de sol·licitar els fons europeus. Per això, ofereix la seva col·laboració per treballar junts en aquest model i la seva concreció en polítiques sectorials. Amb l’objectiu final de descarbonitzar la mobilitat en 2040 però mantenint uns nivells de producció, mercat i ocupació com els actuals.