El diumenge 30 de març es va viure un Gran Premi històric a MotoGP. Abans de la primera victòria de Francesco Bagnaia aquesta temporada, el canvi de líder en el mundial amb Alex Márquez o la caiguda de Marc, es va viure una situació mai vista. Una lleugera pluja va portar incertesa a l’hora d’escollir els pneumàtics, i dos terços de la graella van optar per les gomes de pluja. A dos minuts per la volta d’escalfament, Marc Márquez, des de la pole position, va sortir disparat corrent cap al pit lane per a agafar la segona moto amb els Michelin de sec. Rere seu, Bagnaia, Alex i molts pilots més. Una estratègia pensada pel gran dels de Cervera pocs minuts abans per a provocar una bandera vermella i endarrerir l’inici de la cursa. Mike Webb, director de cursa, va explicar que, si no s’hagués ensenyat bandera vermella, hauria rebut una sanció.
“Quan quedaven set minuts he preguntat a l’equip si teníem temps de canviar els pneumàtics i m’han dit que no. Quan m’han confirmat que la segona moto estava preparada, he respost que quan quedessin dos minuts sortiria de la graella i que probablement tothom em seguiria, provocant que l’inici s’endarrerís. Tenia molt clar el reglament, és la nostra feina, no només anar de pressa amb la moto”, relatava Marc Márquez després de la cursa davant dels micròfons de DAZN. Una jugada mestra marca de la casa del Tro de Cervera, que podria haver-se confirmat .
No obstant això, la història podria haver sigut molt diferent. Si gran part de la graella no hagués seguit a Marc Márquez, se li hauria complicat molt la cursa al català, tal com ha explicat Mike Webb, director de cursa de MotoGP. El cerverí i el seu equip pensava que hauria de sortir des del fons de la graella, però realment no és així. El reglament diu que havia de partir des de la seva demarcació original, la pole position, però fer un Ride Through, és a dir, passar pel pit lane durant la cursa.
La decisió de treure la bandera vermella i endarrerir ha fet rebre moltes crítiques a Webb i el seu equip, i la bogeria viscuda ahir en la graella marcarà un abans i un després en una normativa que es revisarà pròximament. “Hem optat per un procediment de retard i posterior inici ràpid de la cursa per problemes de seguretat. Donat el nombre de corredors, motos i personal del pit a la graella i a la zona de pitlane, era impossible iniciar la Warm Up Lap. Un nou començament de cursa era la manera més segura de respondre a les circumstàncies sense precedents a l’inici del Gran Premi. Analitzarem la situació juntament amb els equips i revisarem el reglament”, confessava el director de cursa.
Text: Roger Amores / Foto i vídeo: MotoGP