L’actualitat de la F1 està marcada per un tema: el motor de Mercedes. Amb el nou reglament que entra en vigor la temporada 2026, les unitats de potència canvien profundament: es manté el V6 turbo d’1,6 litres, desapareix el MGU-H i la potència es reparteix al 50% entre el motor tèrmic i el sistema elèctric, amb una aposta clara pels combustibles sostenibles. Un dels punts clau del reglament és la reducció de la relació de compressió màxima del motor tèrmic, que passa de 18:1 a 16:1, amb l’objectiu de limitar el rendiment i igualar forces entre fabricants. Aquest canvi, però, ha obert la porta a una controvèrsia tècnica important.
Referent a la relació de compressió màxima del motor tèrmic, Ferrari, Honda i Audi han acusat Mercedes i Red Bull de trobar un buit en el reglament per superar aquesta limitació de manera indirecta. La clau estaria en el disseny intern del motor i en l’ús de materials que es dilaten amb la temperatura: en fred, el motor compleix estrictament la relació de compressió de 16:1 exigida per la FIA, però un cop el motor arriba a temperatura de funcionament en pista, la geometria interna podria variar lleugerament i permetre una compressió efectiva més alta, propera als valors anteriors. Això suposaria un avantatge en potència, es parla de quasi 15 CV extra, i més eficiència de combustible, especialment rellevant en una era on la gestió energètica serà determinant.

El gran debat no és tant si aquesta solució és il·legal, no han fet trampes com s’ha acusat des de diversos sectors, sinó si va en contra de l’esperit del reglament. L’article 1.5 del Reglament Tècnic diu que els monoplaces han d’estar conformes en qualsevol moment del cap de setmana. Actualment, la normativa mesura la compressió en condicions estàtiques i en fred, fet que permet a Mercedes defensar que compleix la lletra de la llei. Els rivals, en canvi, pressionen la FIA perquè introdueixi controls més estrictes o modifiqui la forma de mesurar la compressió, incloent-hi proves en calent. De moment, la Federació està analitzant la situació sense prendre una decisió definitiva, intentant arribar a un acord per a totes les parts abans del primer GP de l’any a Austràlia. En cas que es prohibeixi el motor, no només afectaria les formacions de Mercedes i Red Bull, sinó també a McLaren, Alpine i Williams, ja que el fabricant alemany abasteix a tots tres equips en el sistema de propulsió.
Diversos portals havien assenyalat que aquest cas s’ha destapat abans de l’inici de temporada per espionatge, arribant a explicar que algú s’havia colat a la fàbrica de Viry – Chatillon, seu de Renault Sport, i s’havien sostret les dades del motor que Mercedes havia entregat a Alpine de cara a l’abastiment de tot el tren del darrere, la unitat de potència, caixa de canvis i suspensió del darrere. Aquest relat és fals, ja que en la F1 hi ha una lliure circulació d’idees, sempre respectant els períodes de gardening. Saber què fa el rival no assegura replicar-ho en els mateixos temps que ell. A més, hi ha hagut un gran trànsit d’enginyers en la F1 enguany, passant uns 60 de Mercedes a Red Bull; així és com els austríacs han replicat el mateix recurs per a utilitzar el buit legal que deixa el Reglament Tècnic sobre la relació de compressió màxima del motor tèrmic. Els enginyers de Milton Keynes provinents de Bixworth van ser els autors de la configuració de sis cilindres ideada per Mercedes en el primer motor propi en la F1 del nou projecte en col·laboració amb Ford: Red Bull Powertrains-Ford.

El desenllaç pot ser clau: si el buit es tanca, alguns motors hauran de redissenyar-se; si no, Mercedes podria començar el 2026 amb un avantatge tècnic considerable, reeditant velles tensions que ja han marcat altres etapes de domini a la F1. La decisió recau en Jo Bauer, comissari tècnic de la FIA, i al seu equip. Mercedes i Red Bull Powertrains podrien reduir lleugerament la relació de compressió en fred, per estar dins dels límits en calent, tret que vulguin mantenir la seva posició i iniciar una batalla molt dura. Això marcaria un molt mal precedent, amb la resta de formacions buscant solucions al límit i jugant amb els grisos del reglament.
Text: Roger Amores / Fotos: Mercedes-AMG PETRONAS F1 i Red Bull Content Pool