L’impacte negatiu que ha tingut la pujada de l’impost de matriculació, efectiva des del passat 1 de gener, hauria impedit a Hisenda recaptar 105 milions d’euros el mes passat, segons una estimació feta per la patronal dels concessionaris, Faconauto.
Faconauto calcula que, sense l’aplicació d’aquesta pujada, el mercat, en lloc d’haver caigut un 51%, amb 42.000 unitats matriculades, ho hauria fet aproximadament un 15%, de manera que es podrien haver matriculat uns 36.000 vehicles extres al gener. La pèrdua d’aquestes vendes hauria impedit a les arques publiques recaptar uns 105 milions d’euros en concepte de el propi impost de matriculació i també d’IVA.
Des Faconauto adverteixen que la pujada de l’impost ha estat la principal causa del “daltabaix” de les matriculacions el mes passat, al que es va unir l’impacte de la recaiguda de la pandèmia i el final de el pla Renove. D’aquesta manera, s’ha desmobilitzat la demanda, el que, a vista de les xifres presentades, està aconseguint el contrari del que hauria de ser una prioritat perquè l’automòbil sigui una palanca de creixement en aquesta sortida de la crisi: impulsar les vendes , seguir aportant a les arques públiques i no aturar ni la renovació de parc ni la transició cap a una mobilitat descarbonitzada.
La patronal ha indicat que es pot revertir la situació si es busquen fórmules per evitar l’impacte que sobre els compradors està tenint la pujada de l’impost de matriculació, com sí que s’ha fet en altres mercats de referència, com són l’italià i el francès. A més, i en aquesta línia, considera que utilitzant els 200 milions d’euros sobrants de el Pla Renove 2020 en una nova edició, amb alguna millora, es contribuiria a frenar la tendència negativa en què es troba el sector i que, previsiblement, s’accentuarà en aquest primer trimestre del l’any.