Les declaracions de ‘Pecco’ Bagnaia assegurant que l’asfalt del Circuit de Catalunya és perillós han fet saltar les alarmes. La sortida de l’any passat va provocar una bandera vermella, però principalment va ser pels dos errors individuals dels pilots del Ducati Lenovo Team. Aquests errors van ser provocats pel recorregut català? Caldrien estudis tècnics molt sofisticats per determinar-ho amb seguretat i, en tot cas, és la mateixa pista per a tots, i van acabar la cursa 17 pilots. A El Motor de Girona hem preguntat a diversos professionals del motociclisme sobre el Circuit, que són qui millor ens pot respondre.
En primer lloc, Gerard Gelabert, mecànic del Level Up MTA Racing Team de Moto3, ens analitzava el Circuit de Catalunya. “Ha anat canviant perquè l’han asfaltat diverses vegades. En alguna ocasió, no ens beneficia compartir circuits amb els cotxes, perquè ens deixen bonys en el punt de frenada. És com si l’asfalt fos una catifa i l’arrosseguen. És un recorregut molt exigent per a la part dreta dels pneumàtics, ja que gires en aquella direcció. El revolt 3 hi fa molt, pel fet que és molt llarg i es fa bastant de pressa. Les temperatures extremes també fan més difícil l’elecció dels pneumàtics. El resum és que és una pista molt exigent”, ens explicava Gelabert en el setè episodi d'”Aturada a Boxes“.
Després, hem parlat d’aquesta quëstió amb diversos pilots els últims anys. Joan Santos, del JuniorGP, ens va fer una gran anàlisi del traçat en la segona entrevista d'”Aturada a Boxes”.”Vaig córrer aquí per primera vegada el 2018, i des de la primera volta que vaig fer-hi, em vaig enamorar. El canvi de direcció de la Moreneta, que sembla que la roda del davant no toqui a terra, és increïble; com una muntanya russa. Quan no hi ha grip, no n’hi ha gens. Si la pista està bruta, està realment bruta. El divendres al matí ens va passar, i l’asfalt semblava gel, la moto es movia inclús en la recta. Per anar de pressa aquí, has de fluir molt i anar per la línia correcta”, ens il·lustrava Santos amb un somriure a la cara, imaginant-se en pista.
Per acabar, gent com Remy Gardner o Albert Arenas també ens han explicat com viuen ells els GP de Catalunya. “Mola perquè derrapes bastant en els revolts 3 i 4, i al final també n’hi ha de ràpids. És divertit”, deia un Gardner molt despreocupat en l’episodi 5 d'”Aturada a Boxes”. A l’australià li va el Rock and roll, així que no té cap queixa en aquest sentit. Per l’altra banda, el català sempre ha definit com “el circuit dels meus somnis”, així que tampoc hi guarda un mal record. “Té revolts ràpids a quasi tots els sectors, i allà és on es decideixen els temps de volta. El revolt 3 és important i els sectors dos i tres són molt ràpids. M’agrada molt la zona de la Moreneta, la pujada me la conec molt bé i hi marco la diferència. És un circuit molt exigent i no pots fallar enlloc”, puntualitzava el gironí en l’entrevista que li vam fer el 2022.
A més, aquesta temporada hi ha una gran preocupació en el paddock. Les obres que hi ha arreu del Circuit de Catalunya poden provocar més pols; un circuit més brut. És una situació similar a la que es troben sempre en el GP de Qatar, ja que el circuit és en mig del desert i no hi ha competicions recurrentment. En els entrenaments del divendres sempre hi ha sorra per culpa del vent. Caldrà veure si a Montmeló hi ha aquest problema, si han fet quelcom per evitar-lo i si les competicions que s’han corregut recentment, com el JuniorGP el cap de setmana passat, poden ser la gran solució.
En tot cas, més enllà de Bagnaia, no s’ha parlat mai de perillositat. Evidentment, és un esport que sempre té un risc elevat. És un circuit molt exigent, per les temperatures, la ubicació, molt a prop de muntanyes com el Montseny, i pel recorregut, però no res que no es trobin el llarg del calendari. El mundial de Superbikes hi van córrer setmanes enrere i van protagonitzar curses trepidants, i MotoGP no serà menys.
Text: Roger Amores / Foto: Red Bull Content Pool