La Llei 7/2021 del Canvi Climàtic obliga que les ciutats de més de 50.000 habitants tinguin una Zona de Baixes Emissions, i els terminis marcaven el 2023 com a data límit per posar-la en funcionament. Girona és un dels 16 municipis afectats per aquesta llei que no la va portar a terme en el termini previst; només ho van fer 7. Ja es va demanar una pròrroga fins al 2024 per crear aquesta zona i, actualment, s’està parlant que no es farà efectiva fins a principis de 2025. Sabem quin abast geogràfic tindrà la ZBE i que serà controlada per 19 càmeres repartides en 13 punts, però no quins cotxes hi podran circular, els horaris de restricció, quins efectes tindrà pagar l’impost de circulació a Girona… Segurament es podria haver accelerat el procés d’execució amb anterioritat, però les eleccions municipals van posar el fre de mà a un projecte que ja acumula 11 mesos de retard.
L’Ajuntament de Girona ha posat a licitació el subministrament i la instal·lació de tot el material i programari necessari, i el termini de presentació d’ofertes acaba el 4 de desembre. El pressupost és de 872.725,56 €, IVA inclòs, i es finançarà amb el fons Next Generation. Les 19 càmeres estaran repartides en 13 punts de control. Sets d’aquests punts estaran equipats amb una sola càmera de lectura de matrícules, mentre que els altres sis en tindran dues perquè tenen més carrils per controlar. Cada càmera podrà controlar un màxim de dos carrils per sentit.
Hi haurà dues càmeres a la rotonda del pont de Pedret amb el passeig de la Devesa i el passeig José Canalejas, al carrer Bellcaire amb Rei Martí, al passeig d’Olot amb el carrer Riu Güell, al passeig d’Olot amb l’avinguda de Sant Narcís, al carrer Mossèn Baldiri Reixac amb Emili Grahit i al carrer de la Rutlla amb Ultònia i el pont de l’Areny. N’instal·laran només una a l’avinguda Josep Tarradellas amb la rotonda de Fontajau, al carrer Santa Eugènia amb Riu Güell, al carrer Gironella amb el passeig d’Olot, al carrer Barcelona amb el passeig d’Olot, al carrer Migdia amb Emili Grahit, al carrer del Carme amb plaça de Catalunya i al carrer de la Muralla amb el passeig General Peralta. Així doncs, quedaria cobert el Barri Vell i el Mercadal, el barri Devesa-Güell i la zona nord de l’Eixample i Sant Narcís, en un perímetre d’1,93 quilòmetres qudrats.
Els horaris i les excepcions de les restriccions és un assumpte que hauran de debatre i definir amb les noves aliances del govern posteriors a les eleccions. A més, hi ha clares mancances en el transport públic i en la previsió d’aparcament dissuasiu. De fet, pel que fa a l’aparcament dissuasiu, només n’hi ha un previst a la zona de la Clínica Girona amb autobusos llançadora, i es va parlar d’un a la Nestlé, però no en tenim més notícies. Això provocarà que molts ciutadans hagin de renovar els seus vehicles per poder circular. En tot cas, és un tema que va per llarg, així que esperem que es puguin llimar totes les arestes abans del 2025.
Text: Roger Amores /Fotos: Pixabay i Ajuntament de Girona