Home Actualitat L’Ajuntament de Blanes instal·la radars per estudiar el trànsit a la ciutat
L’Ajuntament de Blanes instal·la radars per estudiar el trànsit a la ciutat

L’Ajuntament de Blanes instal·la radars per estudiar el trànsit a la ciutat

0
0
Foto: Ajuntament de Blanes
Foto: Ajuntament de Blanes

Policia Local de Blanes ha començat a fer controls permanents amb un radar pedagògic per a poder realitzar estudis de trànsit. El cos vol determinar .si calen mesures complementàries per controlar la velocitat dels vehicles que circulen a la via pública dins el casc urbà.

Per poder-ho dur a terme, a principis d’any es va comprar un radar fix pedagògic per tenir una millor informació i detectar si els vehicles circulen per sobre dels límits establerts o adequats. De manera permanent, les 24 hores del dia, i durant un temps prudencial, s’ha instal·lat l’aparell que ha anat registrant el nombre de vehicles que han passat, així com la velocitat a la que ho han fet.

Dades fiables

Gràcies als resultats del radar, s’obtenen dades fiables com ara en quina franja horària circula un major nombre de vehicles, o bé quants d’ells depassen la velocitat permesa. Des del cos de Trànsit i Mobilitat s’ha enfocat aquest nou recurs com una eina de treball per poder comptar amb les necessàries dades per treure conclusions, i no pas com una mesura recaptatòria. Així es podrà determinar si cal aplicar algun tipus de mesura afegida per contribuir a reduir la velocitat, la freqüència de pas, o bé si és necessari elaborar un circuit alternatiu implantant elements dissuasius perquè el flux de vehicles derivi cap a un altre sector.

Al llarg d’aquest any el radar s’ha instal·lat en quatre zones d’arreu de Blanes, i durant el darrer mes s’ha fet al seu nucli històric, al Carrer Ample. Els vials que s’han triat han estat majoritàriament perquè se’ls ha plantejat des de les respectives associacions de veïns, a qui prèviament s’ha informat respecte l’estudi.

Un radar pedagògic que informa els conductors de la seva velocitat

El radar s’ha instal·lat fins ara en elements del mobiliari urbà propi, i indica en un panell lluminós la velocitat a la qual circula el vehicle que passa en aquell moment pel vial. Ara bé, el radar compta amb una peculiaritat: du un dispositiu que tapa el panell lluminós, i així roman durant un primer període de temps d’ençà que s’instal·la i es posa en funcionament.

Un cop passat aquest temps inicial, es destapa perquè així els conductors puguin veure la seva respectiva velocitat, ja sigui un cotxe, una furgoneta, un camió o una motocicleta: tots poden veure-s’hi reflectits. Per afegir un element de complicitat, el panell lluminós complementa la velocitat amb dos emoticons: una cara somrient de color verd si la velocitat està dins de la permesa, i una cara trista de color vermell si no és així. Així, és fàcil saber de manera intuïtiva si es corre massa o no.

Detecció dels hàbits dels conductors en una determinada via

L’aparell agafa una distància de 200 metres en relació al lloc on està instal·lat i comença a mesurar la velocitat de cada vehicle en diversos intervals fins que efectua una mitjana, que és la que mostra al conductor quan passa pel costat. En aquest sentit, segons el sergent de Trànsit i Mobilitat de la Policia Local, Paco Rodríguez, les dades que s’han recollit fins ara són força significatives i desmitificadores.

Al contrari del què caldria pensar, els conductors solen respectar força la velocitat dins el casc urbà, se n’adonin o no que hi ha un radar instal·lat: ‘Un podria pensar que quan aixequem la tapa els conductors tendirien a reduir la velocitat, però el cert és que ha quedat demostrat que no influeix en els comportaments. Les dades registrades abans o després que el panel lluminós es descobreix són molt similars’.

Canvis d’actitud

Un exemple fefaent el donen les dades obtingudes el passat mes de març, quan el radar va estar instal·lat a un dels carrers del barri de Mas Florit on el límit de velocitat és de 50 km/hora. Mentre l’aparell va estar tapat el percentatge d’excessos de velocitat es va situar en el 0’13%, mentre que al destapar-se es va reduir a 0’10 %, pràcticament inexistent.

Durant els 12 dies en què va estar tapat es va registrar un promig de pas de vehicles al dia de 811, que van circular amb una velocitat mitjana de 25 km/hora, amb una màxima mitjana de 71 km/hora i un valor del Percentil V85 de 31 km/hora. El Percentil V85 significa que un 85% dels conductors circulen sempre a una determinada velocitat a la qual se senten segurs quan circulen per una determinada via. En el cas del lloc on es va fer l’estudi a era de 31 km/hora.

En canvi, quan es va destapar el panell lluminós, una mesura que es va allargar durant set dies, el promig de vehicles al dia va pujar als 869, i van circular a la mateixa mitjana de 25 km/hora. La velocitat màxima, paradoxalment, va ser de 78 km/hora de mitjana ‘és a dir, superior a quan estava tapat i teòricament no es podia saber que es mesurava la velocitat amb un radar-, i el V85 va ser el mateix: 31 km/hora.

A la vista d’aquests resultats, Paco Rodríguez també afegeix: ‘En els estudis que hem fet fins ara coincideix bastant la percepció prèvia que ja teníem en una determinada zona. Ara, des de la Policia Local comptem amb arguments vàlids per rebatre teories i proposar mesures que pugin ser efectives’. Les dades que registra el radar s’envien via Bluetooth, i es poden visualitzar a través d’una aplicació des del telèfon mòbil, o bé amb un ordenador.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *