Yamaha va guanyar el mundial de MotoGP l’any 2021 amb Fabio Quartararo; l’últim de la marca nipona. Des d’aleshores, la seva caiguda de rendiment ha sigut més que notable, passant del capdavant a les últimes places. El dimarts 17 de desembre van anunciar el fitxatge d’Augusto Fernández com a pilot provador, sent l’última peça d’un trencaclosques que han muntat per a trobar el camí a seguir i apropar-se al top-5. Yamaha ha reaccionat, i comencen a veure els resultats.
El fitxatge d’Augusto Fernández per Yamaha és impactant. El balear fa només dues temporades, es coronava com a campió del món de Moto2, i als 27 anys deixa de ser un pilot en actiu del mundial per a formar part de l’equip de test dels japonesos. Més enllà de la sorprenent decisió d’Augusto, és un moviment molt intel·ligent per part de Yamaha, ja que els últims temps de MotoGP han demostrat que tenir pilots competitius en el Test Team és bàsic pel desenvolupament de la moto. La millor manera de saber com funcionarà un prototip en l’alt rendiment és posar-lo al límit en els entrenaments, i això només ho poden fer els pilots ràpids.
Els primers a apostar per aquesta filosofia van ser Ducati, amb la incorporació de Michelle Pirro l’any 2012. Qui també s’ho van prendre al peu de la lletra són els de KTM, amb un Dream Team format per Dani Pedrosa i Pol Espargaró. Després, Honda ha firmat recentment a Aleix Espargaró, un pilot que s’ha retirat en el seu millor moment i que sempre ha sigut un gran desenvolupador, tal com ha demostrat a Aprilia, i que ja ha sigut el més veloç de la marca en alguns entrenaments. A Noale van anunciar la setmana passada la renovació de Lorenzo Savadori, que no és un pilot que tingui molt renom, però que abans de l’arribada de Maverick Viñales era el pilot titular. En aquest sentit, Yamaha s’ha posat a l’altura de la resta.
Un dels grans canvis que ha fet Yamaha per a accelerar aquest procés de remuntada és la nova seu que han establert a Europa. Gerno di Lesmo, Itàlia, és la ubicació escollida per a enfortir la seva presència en el Vell Continent i agilitzar el desenvolupament i l’adaptació a les dinàmiques de treball europees. A més, el fitxatge de Massimo Bartolini, exenginyer de Ducati, com a director tècnic marca un abans i un després en el fabricant d’Iwata, ja que mai un europeu havia ocupat un rol tan destacat a Yamaha. Bartolini treballarà estretament amb Kazuhiro Masuda, líder del projecte, per a millorar la comunicació i el dinamisme entre el Japó i la seu de Gerno di Lesmo. També, la incorporació de l’ex de Ducati Marco Nicotra com a tècnic d’aerodinàmica és un pas més en aquesta aposta pel talent europeu.
Més enllà d’aquest canvi de mentalitat, també destacat per Fabio Quartararo, un punt a favor és l’arribada de l’equip campió del món, el Prima Pramac, com a nou equip satèl·lit de Yamaha. Malgrat que és un equip independent, els pilots, Jack Miller i Miguel Oliveira, han firmat amb la marca, tindran material oficial i des de la fàbrica s’ha fet una gran inversió en el pressupost d’aquest projecte. A part de fitxar dos pilots amb molta experiència en la categoria amb diferents marques, és primordial tenir dues motos més en pista són més dades a recollir i més informació pel desenvolupament. Un gran moviment, necessari i que afebleix al fabricant dominant, Ducati. I, per si no n’hi ha prou, han trencat la vinculació amb Valentino Rossi pel que fa a l’equip de Moto2 i en el proveïdor de la roba de l’equip de MotoGP; Macron substitueix a VR46 Racing Apparel.
El pas endavant de Yamaha és evident en el final de la temporada 2024. Fabio Quartararo ha puntuat en 7 de les últimes 8 curses, finalitzant dins del top-10 en cinc d’elles i classificant directament a la Q2 sense necessitat de passar per la Q1 en quatre d’elles. En el test del Circuit de Barcelona-Catalunya, amb les innovacions, va ser encara més evident aquesta evolució. El francès va finalitzar segon, només per darrere d’Alex Márquez i per davant de les Ducati de ‘Pecco’ Bagnaia i Marc Márquez. “He gaudit”, deia el campió del món del 2021 després del test. Esperem que tot això no sigui un miratge i que els d’Iwata realment estiguin tornant.
Text: Roger Amores / Fotos: Yamaha MotoGP i Red Bull Content Pool