El Circuit de les Amèriques, a Austin, Texas. 11 dels 20 revolts són cap a l’esquerra; el punt on Marc Márquez és tan superior a la resta. Des de l’entrada de COTA al calendari l’any 2013, el cerverí hi ha guanyat en 7 ocasions. Allà hi va aconseguir la seva primera victòria en la categoria reina, i va repetir el resultat consecutivament des del 2013 fins al 2018. Ara, hi arriba després de dominar en pole position, Sprint Race i cursa de les dues primeres cites de la temporada, i intentarà repetir el resultat en un dels seus recorreguts predilectes als Estats Units d’Amèrica. El cowboy torna a Texas.

“El circuit d’Austin és una espècie de jardí per a Marc, però a Qatar sí que esperem a Pecco lluitant amb ell per la victòria”, explicava Davide Tardozzi, director del Ducati Lenovo Team, pels micròfons de TNT Sports després de la cursa a Termas de Río Hondo. I aquest “jardí” es tradueix que, des del debut del circuit en el mundial l’any 2013, Márquez va encadenar-hi victòria rere victòria fins al 2018, sent també la seva primera com a pilot de MotoGP, esdevenint el més jove de la història en guanyar en la categoria reina en la seva segona cursa.
En aquests primers triomfs a COTA, ja va fer mostra de la seva superioritat aclaparadora. Això és degut a les característiques del recorregut, amb 11 dels 20 revolts cap a l’esquerra, però també per la seva dificultat. És el que té una volta més llarga, és a dir, on hi ha més possibilitats de cometre errors, i pels moviments del terra sobre el qual està construït, s’ha hagut de reasfaltar en diverses ocasions per a reduir els sots, convertint-lo en encara més tècnic. Del 2013 al 2018 va assolir la pole position i victòria, totes amb molt marge d’avantatge sobre el seu perseguidor.

L’any 2019, quan es va trencar la impressionant ratxa, liderava la cursa amb quasi quatre segons de marge sobre els seus rivals a 12 voltes pel final. Un problema en la cadena de la seva Honda el va fer anar per terra, deixant el primer esglaó del podi per a Àlex Rins. El 2020 no es va córrer a Austin per la pandèmia. El 2021, després de tres operacions en el seu húmer dret, va tornar a guanyar, aquesta vegada sense fer la pole position, però sí aconseguint la volta ràpida en cursa i traient més de quatre segons a Fabio Quartararo.
El 2022, ja amb la quarta operació en el seu maltractat braç dret, va quedar-se clavat en la sortida, caient fins a l’última plaça i protagonitzant una increïble remuntada fins a ser sisè. El 2023, es va perdre el GP dels Estats Units d’Amèrica per la lesió que va patir a Portimão després de topar amb Miguel Oliveira, L’any passat, ja amb la Ducati del Gresini, va caure per un problema en els frens mentre liderava.
Enguany arriba en un estat de forma increïble, havent guanyat tot el que es pot guanyar en l’inici de la temporada 2025. Ducati només ha obtingut la victòria a COTA una sola vegada, el 2022 amb Enea Bastianini, i espera que el cerverí augmenti aquesta xifra. Márquez ha guanyat 7 de les 9 curses que ha disputat a Austin, i per això és el cowboy de Texas.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP