El Circuit de Barcelona-Catalunya ha acollit la primera jornada del curs 2025, amb el primer test oficial de pretemporada. En aquest ja hem pogut veure totes les noves incorporacions dels equips i els primers prototips dels equips de cara a la pròxima temporada. Tots els ulls estaven posats tant en l’arribada de Marc Márquez a l’equip oficial de Ducati com en el debut del flamant campió del món, Jorge Martín, amb Aprilia, però no eren les úniques novetats. L’ascens de Pedro Acosta a l’equip oficial de KTM, Enea Bastianini i Maverick Viñales provant la moto austríaca, Marco Bezzecchi al box dels de Noale, l’estrena dels rookies, el primer dia d’Aleix Espargaró com a test rider d’Honda…
Márquez, molt bones sensacions i “tot al vermell”
La posada en escena de Marc Márquez amb la granota de color vermell ha sigut com s’esperava: molt imponent. Una muralla de càmeres davant del box i molta expectació per veure al cerverí per primera vegada amb l’equip oficial de Ducati. Com l’any passat, el seu look i el de la moto no han deixat indiferent a ningú. Amb l’anunci del dilluns ja deixaven clar el lema, “tot al vermell”, i Márquez ha sortit a pista amb un vermell llampegant de dalt a baix, amb diferents tons, i sense espònsors. Davide Tardozzi, cap del Ducati Lenovo Team, ha explicat que el català, després de provar la Desmosedici GP25, “ha vist immediatament que era un prototip molt més fàcil de pilotar”. Ha finalitzat el test quart. ‘Pecco’ Bagnaia ha sigut tercer.
Un Martín molt relaxat somriu i cau amb l’Aprilia
Jorge Martín és una persona alliberada. Ha superat la seva gran por, no ser mai campió de MotoGP. Camina molt relaxat pel paddock i se’l veu amb una energia molt positiva. Malgrat poder provar l’Aprilia, fins a final d’any no pot fer declaracions sobre les seves sensacions pel contracte que el vincula amb Ducati. No obstant això, el primer que ha fet en treure’s el casc ha sigut somriure, també conscient que tothom estava esperant la seva reacció. Evidentment, no és una Ducati, la seva onzena plaça ho demostra, però la primera presa de contacte amb la moto de Noale no ha sigut negativa. En el revolt 5, on marca la diferència tocant amb l’espatlla a terra, ha anat per terra, tornant al box demanant disculpes. Bon primer dia del flamant campió del món. El seu nou company Marco Bezzecchi ha finalitzat tretzè.
Alex Márquez el més veloç, Espargaró amb Honda i el pas endavant de Yamaha
Alex Márquez ha marcat la millor volta del dia, un 1:38:803, a tocar del ritme de cursa del diumenge. El petit dels germans de Cervera ha sigut el més veloç i, tal com ha confirmat Michelle Masini, ha notat una gran millora amb la Ducati del 2024. Molt més estable i fàcil de pilotar. Molt a prop seu ha finalitzat Fabio Quartararo, segon, a només tres dècimes. Amb la vuitena plaça d’Àlex Rins, es confirma el pas endavant de Yamaha, que avui també ha posat en pista el seu nou equip satèl·lit, el Prima Pramac.
Des de KTM ja han avisat que Ducati continua sent molt lluny, i que no han portat cap revolució en el seu prototip. Moltes peces i millores petites, i esperen seguir una línia de treball lògica d’evolució sense canvis dràstics. Pedro Acosta feia la seva estrena en el box oficial, i ha acabat la jornada vuitè. Maverick Viñales, debutant també en el Tech3, ha sigut la tercera KTM de la graella, dotzè, amb Brad Binder tot cinquè i Enea Bastianini setzè.
Honda ha repetit la tònica de tota la temporada. Un Johann Zarco molt competitiu que s’ha colat dins del top-10, desè, molt per sobre de la resta de pilots de la marca japonesa. El següent ha sigut Aleix Espargaró, que començava la seva nova etapa com a provador, i que ha rodat a un ritme molt semblant que el que va tenir en cursa amb l’Aprilia. Ha sigut catorzè. Joan Mir ha sigut quinzè i Luca Marini, amb molts problemes tècnics, ha sigut divuitè. Malgrat aquesta nova mala imatge, Alberto Puig ha assegurat que el nou prototip “gira molt millor”. En tot cas, no és suficient.
Pel que fa als debutants de la categoria, curiosament tots han anat per terra una vegada, i Fermín Aldeguer dues. El murcià ha sigut el que ha tingut un millor registre, sent vintè, seguit per Ai Ogura, que ha rodat quatre dècimes més lent. Tots dos han superat a un Jack Miller desaparegut amb la Yamaha del Prima Pramac. Per darrere de l’australià, Somkiat Chantra ha tancat la classificació de l’entrenament, però l’objectiu dels tres rookies era tenir la primera presa de contacte amb les bèsties que són les motos de MotoGP.
Text: Roger Amores / Foto: MotoGP