La saga de Jorge Martín i Aprilia ha arribat en el seu punt àlgid aquest cap de setmana en el GP dels Països Baixos. En el seu moviment en aquesta partida d’escacs, Albert Valera, representant del madrileny, va viatjar a Assen per a atendre els mitjans del paddock i proclamar que “Martín és un pilot lliure per a la temporada 2026”. Davant d’aquesta estratègia, Aprilia s’ha enrocat, i els diferents actors secundaris s’han posicionat. Honda assegura que no ha fet cap oferta, però que estan interessats en Jorge. I Dorna, organitzadors del mundial, s’han decantat pel bàndol dels italians, demanant un acord per a inscriure al pilot l’any que ve.

Albert Valera va explicar a DAZN que Martín va “renunciar a projectes molt interessants” confiant en Aprilia, però que van incloure la clàusula per si el fabricant de Noale “no evolucionava com esperava”. No obstant això, des de l’equip del pilot no es va imposar la data per a decidir si es compleix el segon any de contracte. “Jorge és presoner d’una data que venia imposada en el contracte. Nosaltres hem sigut flexibles amb aquesta, oberts al diàleg i a estendre-la fins al setembre o octubre. Jorge volia una altra oportunitat per a avaluar a Aprilia de veritat”, explica el mànager.
Valera assegura que la clàusula és vàlida i que són lliures pel 2026. “La redacció d’aquesta és molt clara, i si Aprilia vol, la pot fer pública. Altres equips han acomiadat i acomiadaran pilots amb clàusules de la mateixa naturalesa quan aquests s’han lesionat, i els pilots també han de tenir el poder per a fer-ho”, argumenta el català. Des de l’equip personal de Jorge Martín no s’amaguen, i l’opció que tenen al cap, i qui sap si sobre la taula encara que ho neguin, és Honda. I posen una data per a solucionar l’embolic. “Volem que tot estigui enllestit abans que Martín torni”, reconeixia Valera, i el més probable és que el de San Sebastián de los Reyes faci el seu retorn a la competició la setmana que ve a Sachsenring…

La primera reacció d’Aprilia a aquest moviment va ser que es remetien al comunicat que van fer públic el mes de maig: Martín no es mou. Però l’endemà Massimo Rivola va comparèixer davant dels mitjans de comunicació. El dirigent italià va reconèixer que ara les relacions estan “fredes” entre les dues parts, i que la seva prioritat és la prova mèdica que té Martín aquesta setmana. Sobre la postura d’Honda dient que no han fet cap oferta, Rivola es va mostrar escèptic, dient que “si no té cap oferta, no correrà per cap equip l’any que ve, no?”. Després, va exterioritzar els tres camins que contemplen. “La nostra voluntat és retenir-lo perquè volem guanyar el mundial, i creiem que si hagués estat aquí seríem en la lluita. Si el pilot té una oferta d’Honda i la vol seguir costi el que costi, tenim dues opcions. O bé cedim i arribem a un acord, o anem a judici. Nosaltres tenim tot el necessari per a tutelar la fàbrica”, avisa el director d’Aprilia.
Per part d’Honda, Alberto Puig, team manager del fabricant, afirma que no han enviat cap oferta a Jorge Martín perquè respecten el pacte no escrit entre les marques de respectar els pilots amb contracte en vigor, però avisen que “si hem de parlar amb algú és amb Martín, no amb l’equip perquè això no és futbol”. No obstant això, diuen que el pilot “està lliure pel que hem llegit”, però que estaran pendents les pròximes setmanes per a saber la situació real. Per la seva banda, no han renovat a Luca Marini, i mantenen una plaça lliure pel que pugui passar.

Per a acabar, Dorna, empresa organitzadora del mundial, va demanar que s’arribi a un acord entre ambdues parts, i que no s’arribi a un judici perquè no és bo per a ningú. En cas que aquest no arribi, el mundial es posiciona a favor d’Aprilia. “Si ens arriba una inscripció d’un pilot sense llibertat, no l’acceptarem”, declarava Carmelo Ezpeleta, conseller delegat de Dorna Sports. I per si no n’hi hagués prou, Marco Bezzecchi va ser segon a Assen, per a embolicar encara més una situació que és difícil pronosticar com acabarà.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP i Red Bull Content Pool