El dimarts 19 de novembre es va celebrar el primer test de pretemporada de MotoGP del 2025 al Circuit de Barcelona-Catalunya. En aquest, els pilots que canvien de formació van poder tenir la primera presa de contacte en el seu nou projecte, provant els nous prototips. Un dels canvis més sonats és el del flamant campió del món, Jorge Martín, qui abandona la Ducati del Prima Pramac per a formar part del box oficial d’Aprilia. Per la seva vinculació fins a final d’any amb el fabricant de Borgo Panigale, el pilot de San Sebastián de los Reyes no pot fer declaracions públiques, però el primer que va fer en treure’s el casc després de la primera sortida va ser somriure i aixecar els polzes mirant a la càmera. Posteriorment, micro en mà perquè l’escoltés tot l’equip, va començar a donar indicacions, i allà vam poder saber les primeres sensacions de Martín amb la seva nova moto.
Les primeres paraules de Martín van ser “bé, bé”, amb un somriure que se li escapava per sota el nas i, de seguida, aixecant els polzes mirant a la càmera. Potser una mica guionitzat, però almenys molt enfadat no estava. Un cop agafat el micròfon, va començar la dissecció de la seva nova Aprilia amb només sis voltes sota el braç. “El davant, millor que la Ducati. M’he sentit molt bé en el revolt des del primer moment i he tingut bones sensacions”, era el primer feedback del campió del món. “S’aixeca una mica del davant i hem d’intentar mantenir-la més baixa. En la sortida del revolt s’aixeca la roda també. Trobo a faltar l’entrada al revolt de la Ducati, que era més immediata. Ara perdo massa temps”, afegia el madrileny, assenyalant ja els punts negatius.
Totes aquestes primeres indicacions a un atent Daniele Romagnoli, el seu cap de mecànics que l’ha acompanyat des del Prima Pramac. Romagnoli és un home de confiança de Martín, i és bàsic que sigui al seu costat, sobretot en aquestes primeres experiències sobre l’Aprilia, ja que, per la seva experiència plegats, és qui millor pot entendre les seves sensacions i què necessita. “Les configuracions del mapa motor estan per definir. En revolts com el 12, en segona marxa, hi ha massa potència en sortir, la qual cosa fa que la moto tendeixi a aixecar-se. Hem de reduir això”, era l’últim comentari del pilot. Amb això, després de 77 voltes i una caiguda en el seu dominat revolt 5, va finalitzar la jornada onzè.
Qui sí que va poder parlar de Martín i la nova Aprilia és Fabiano Sterlacchini, el nou director tècnic d’Aprilia en substitució de Romano Albesiano, provinent de KTM. Sterlacchini, que va sonar per Honda, va explicar quina era la situació. “És la recerca de la perfecció en tot el sistema. No és només millorar la moto, sinó també trobar la manera perquè el pilot pugui rendir bé el cap de setmana. Hem d’unir el fre motor, l’acceleració, la manera d’utilitzar la moto en cada revolt, com aixecar-la… S’han d’alinear els astres”, responia metafòric Sterlacchini.
No obstant això, deixava clara l’ambició d’Aprilia. “El rendiment de l’Aprilia és bastant bo, però no és suficient. Tots som aquí per a una única posició, així que treballarem per a arribar a aquest punt. No només hi ha un aspecte a cuidar. Necessitem més cavalls de potència, més gir, més estabilitat… Ducati va estar diversos anys buscant la perfecció, i nosaltres hem d’anar més de pressa que ells”, assenyalava el tècnic, que també creu que, a part de desenvolupar la moto, han de treballar amb la posada a punt per a dos pilots que han pilotat durant diversos anys una Ducati.
El fet de tenir a Martín en les seves files és “una oportunitat”, ja que tenir al campió del món provinent de la moto campiona “t’ofereix una referència”. Sterlacchini va acabar la jornada gratament sorprès amb el seu nou pilot. “Només hem treballat un dia i mig, però per a mi és una barreja entre un campió i un líder. És bastant impressionat la manera amb què afronta la feina”, resumia. Creu que el gran angle d’inclinació en el revolt 5 marca les bones sensacions de pilot i moto en la primera presa de contacte, i només pot anar a millor.
Text: Roger Amores / Foto: