El motociclisme és un esport de molt risc, i MotoGP el campionat més important en la modalitat de circuit. Amb les evolucions dels seus prototips, han aconseguit que les motos superin els 360 km/h. Molta gent pensa que la perillositat es veu reflectida en els sous dels pilots, que “està pagada”, i en alguns casos és cert, com els 12 milions que cobra Fabio Quartararo a Yamaha o els 8 de Francesco Bagnaia a Ducati, però no és així en tota la graella. Jack Miller, pilot de l’equip Prima Pramac Yamaha, ha denunciat en el pòdcast Gypsy Tales que alguns equips s’estan aprofitant del somni de córrer a MotoGP de pilots joves per a fitxar-los amb sous mínims, assegurant que hi ha un rookie que corre “per 32.000 euros sense bonificacions”.

“Un rookie va signar per 32.000 euros sense bonificacions. Quan em vaig unir en 2015, vaig signar per 250.000 dòlars australians, al voltant de 139.000 euros. Ara n’estan oferint 60.000, al voltant de 33.000 euros. És surrealista”, comença denunciant Jack Miller. I enguany hi ha tres debutants en la categoria reina, que són Fermín Aldeguer, del Gresini Racing, Ai Ogura, de l’Aprilia Trakchouse, i Somkiat Chantra, en l’LCR Honda. L’australià explica que el paradigma a MotoGP ha canviat, i que ara la inversió va en la moto i no en qui la pilota, fent que els pilots, per complir un somni, acceptin qualsevol preu. “Hi ha més pilots acceptant contractes baixos només per a tenir l’oportunitat. Actualment, la inversió va destinada a la màquina, no a la persona qui la condueix”, explica el carismàtic pilot.
Això en un esport que requereix una grandíssima inversió abans d’arribar al mundial. Moltes famílies posen tot el que tenen, i inclús el que no, pel somni del seu fill o filla. I quan arriben a l’esglaó més alt d’aquesta llarga escala que és el motociclisme, i suporten l’exposició, pressió i els evidents riscs, no només no obtenen un gran sou, sinó que ni recuperen la inversió inicial. Moltes vegades es parla dels pilots de MotoGP com a superherois, però els superherois també han de cobrir les necessitats bàsiques com qualsevol altre. Recentment, Marc Márquez va explicar que la temporada en què va guanyar el títol de 125 cc no va cobrar. Això només fa pensar que, si la situació en la categoria reina és així, no cal ni preguntar com deu ser en les altres…
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP i Xarxes Socials de Jack Miller