El Govern d’Austràlia va rebutjat celebrar la cursa de MotoGP a Albert Park. Melbourne ja acull el GP de F1, i els promotors del mundial de motociclisme van intentar que fos la nova seu després de la finalització del contracte amb Phillip Island; la vinculació acaba després de la cursa d’octubre del 2026. Jacinta Allan, primera ministra de l’estat de Victòria, va refermar el suport a Phillip Island, destacant que «és positiu pel turisme, negocis locals i per l’ocupació».Carmelo Ezpeleta, conseller delegat de MotoGP Sports Entertainment Group, demanava fa uns dies que «han de millorar per a arribar als estàndards actuals de MotoGP, en infraestructures, la zona de boxes, paddock i accessos», i l’estat de Victòria va acordar fer una gran inversió per a «crear un esdeveniment més gran i millor» i continuar a Phillip Island. No obstant això, l’organització ha decidit abandonar una de les cites més icòniques del calendari i fer el GP d’Austràlia a Adelaida.
Aquesta intenció de córrer en circuits urbans va en la mateixa direcció dels moviments que ha fet la F1 des de l’arribada de Liberty Media, propietària ara també de MotoGP. Carmelo Ezpeleta ja va obrir la porta que això succeís fa uns mesos: «No tenim cap problema a competir en circuits urbans; l’únic que necessitem són vies d’escapament. A Las Vegas és difícil tenir-les, però hi ha alguns circuits urbans de F1 que podríem utilitzar. El tema de la seguretat és el número 1. Quan vam començar el 1992 el nostre compromís era millorar la seguretat i ho hem aconseguit». Albert Park és un dels recorreguts que s’adapta a les indicacions que demanava el dirigent català, com també podrien ser per les seves característiques Montreal i Miami, tots dos després d’unes intenses reformes.

Organitzar curses en circuits urbans és pels beneficis estratègics i econòmics. Situar l’espectacle al centre d’una gran ciutat li dona major visibilitat i mediàtica i turística, augmentant l’atractiu global de l’esdeveniment i un millor posicionament de la marca. La il·luminació, escenari i imatges espectaculars que deixen GP com el de Mònaco, Singapur o Las Vegas en la F1 són indubtables. L’impacte econòmic local és molt superior perquè converteix la ciutat en un atractiu turístic esportiu. Atrau a visitants internacionals que allarguen la seva estança i gasten més que en un GP tradicional en un circuit rural. Per a posar un exemple, el GP de F1 a Las Vegas 1.500 milions de dòlars en turisme, hotels, comerços i negocis locals.
També, és un plus en l’accessibilitat, ja que les ciutats acostumen a estar més ben connectades amb transport urbà que els circuits convencionals. Un circuit urbà està integrat a la ciutat, facilitant que l’espectador pugui fer activitats extra, assistir a concerts, fan zones, festivals… Es converteix en un esdeveniment molt més atractiu i social per l’espectador. Per a acabar, permet una entrada molt més ràpida i rendible a nous mercats perquè un circuit permanent exigeix molt més temps i recursos, mentre que un recorregut urbà té una organització més temporal, amb barreres i estructures provisionals. Això acostaria MotoGP a noves regions amb més celeritat i menys inversió inicial.

No obstant això, Carmelo Ezpeleta i la direcció del mundial saben quina és la gran barrera: la seguretat. Malgrat demanar escapatòries, el motociclisme és un esport més delicat que l’automobilisme, amb el pilot que pot caure en qualsevol moment de la moto, i els circuits urbans tenen els murs molt a prop. “Cada element del circuit urbà d’Adelaida ha estat dissenyat per a complir els estàndards més alts del MotoGP modern, garantint que els pilots puguin competir al màxim amb total confiança”, explica Carlos Ezpeleta, director esportiu de MotoGP. S’adaptarà Adelaide perquè així sigui.
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP