MotoGP ha anunciat la congelació dels motors per a les temporades 2025 i 2026, és a dir, fins a la 2027, quan entra en vigor el nou reglament. Això significa que, els motors que presentin el dijous del pròxim GP de Tailàndia, la primera cita de l’any que ve, seran els mateixos que utilitzaran durant tota aquella campanya i la següent. Aquesta mesura acordada entre tots els fabricants s’ha implantat per a controlar les despeses i estabilitzar els pressupostos. No obstant això, tret que canviïn dràsticament els seus resultats en les últimes curses d’enguany, Yamaha i Honda quedaran fora d’aquesta equació gràcies al sistema de concessions.

Així doncs, el sistema de propulsió que presentin Ducati, KTM i Aprilia per a la primera cursa del 2025 serà el que facin servir durant dues temporades, i tindran vuit unitats per a utilitzar al llarg del calendari. Els equips privats seguiran la mateixa norma que els de la seva fàbrica. Malgrat això, existeix l’excepció que permet que hi hagi alguna modificació en cas que sigui necessari per motius de seguretat i fiabilitat. Fins ara, els equips tenien permès presentar motors nous i diversos al principi de cada temporada, i aquests quedaven segellats sense poder ser modificats fins al final. Així doncs, un cop presentats els motors de la temporada 2025, els fabricants es podran centrar en la preparació i inversió per a l’entrada del nou reglament l’any 2027.
“L’especificació del motor en la categoria de MotoGP es congelarà per a 2026, la qual cosa obligarà a tots els fabricants a utilitzar la seva especificació del 2025 la temporada següent. L’objectiu és controlar els costos i maximitzar la paritat de cara a la introducció del nou reglament el 2027. Es podran fer algunes concessions quant a correccions per motius de seguretat o fiabilitat, o per la no disponibilitat demostrada de components, sempre que no s’obtingui un augment de les prestacions”, diu el comunicat oficial.
Malgrat l’excepcionalitat de la mesura, no és la primera vegada que el mundial opta per congelar els motors amb l’objectiu de contenir les despeses i estabilitzar els pressupostos, amb el cas recent de les temporades 2020 i 2021 amb motiu de la pandèmia. En aquesta ocasió, hi té també un paper molt important el nou reglament. A partir del 2027, els sistemes de propulsió passaran de tenir una potència de 1.000cc a 850cc, i hi haurà unes grans restriccions en l’aerodinàmica i la reducció de diversos dispositius, com poden ser els de l’alçada de la moto, que només es mantindran els de la sortida. Encara queda molt per a la temporada 2027, però la nova MotoGP ja és aquí!
Text: Roger Amores / Fotos: MotoGP