Nou Toyota RAV4 GR SPORT: Ja disponible a l’Estat Espanyol

El Toyota RAV4 s’ha situat sempre a l’avantguarda del mercat, des que donés vida al concepte de tot terreny recreacional, molt versàtil i fàcil de conduir, fa ja gairebé 30 anys. Avui, no sols segueix consolidat com el tot terreny més venut del món, sinó que és també un dels models més venuts de tots els tipus i classes.

Any rere any, Toyota s’ha assegurat que el RAV4 s’avanci en el que a gustos i preferències dels clients es refereix, adoptant noves tecnologies i principis de disseny per a mantenir al dia l’atractiu i les capacitats del vehicle. El més recent capítol en la història del RAV4 és el nou RAV4 GR SPORT, una incorporació a la gamma amb uns trets estilístics i d’equipament que expressen el caràcter esportiu i la sofisticació que inspira TOYOTA GAZOO Racing, el centre neuràlgic de la missió de Toyota de crear vehicles cada vegada millors a través de l’automobilisme esportiu.

El cognom GR SPORT ja s’ha aplicat amb èxit a un ampli ventall d’altres models Toyota, des del Yaris, el Toyota C-HR o el Corolla, fins al poderós pick-up Hilux. El RAV4 presa ara el relleu amb el seu propi i inimitable estil.

Disseny exterior

Una sèrie de detalls de disseny exterior distingeixen al nou RAV4 GR SPORT, i transmeten el seu caràcter més esportiu.

El frontal del vehicle és contundent, amb la prominent graella acabada amb una malla amb la lletra G exclusiva del GR, que crea un efecte 3D més profund. El mateix patró s’aplica als fars antiboira bisellats, més grans, que també compten amb uns inconfusibles marcs en forma de bumerang, que reafirmen encara més la imponent presència del vehicle. Per a reforçar aquest efecte, el paracops inferior incorpora un acabat metal·litzat en gris fosc, en lloc del platejat que porten altres models RAV4.

En la part posterior, la lluna posterior presenta ara una presència més marcada gràcies a un embellidor en negre brillant que travessa el vehicle d’extrem a extrem, entre la matrícula i la pròpia lluna. La malla composta amb la lletra G apareix de nou en el paracops posterior, que compta amb unes obertures de ventilació que milloren el rendiment aerodinàmic. Per a subratllar encara més la imatge decidida del RAV4, el paracops inferior incorpora unes motllures metal·litzades en grisa fosc en la vora inferior.

Un discret emblema GR en la graella frontal i la porta gran posterior delaten que estem davant la versió més esportiva de la gamma.

Llandes GR SPORT

Les exclusives llandes d’aliatge de 19 polzades GR SPORT han estat dissenyades per a minimitzar el pes i incrementar la rigidesa. El seu robust disseny de cinc radis dobles destaca pel seu acabat en negre brillant i els seus detalls mecanitzats en els marges dels radis, que han estat realitzats amb una tècnica inèdita que permet fer llaurats més fins.

Opcions de color

Les principals opcions de pintura per al RAV4 GR SPORT segueixen els famosos colors blanc, vermell i negre de l’escuderia automobilística TOYOTA GAZOO Racing. En el cas d’aquest model, els colors GAZOO Racing són Blanc perlat, Vermell Emoció i Negre Cosmo. Els clients també poden optar per pintura metal·litzada Plata Lluna, Gris Grafit i mica Blava Orión.

Aquests mateixos colors –excepte el Negre Cosmo– estan també disponibles en acabats bito, combinats amb negre brillant en el sostre, els pilars centrals i l’aleró posterior.

Disseny interior

L’interior del GR SPORT també compta amb detalls estilístics exclusius del seu nivell.

En la tapisseria i els guarnits interiors predomina el color negre, que dona lloc a un ambient clarament centrat en la conducció. Els seients estan entapissats en una combinació de material de tipus davant, que ofereix un gran agarri i subjecció del cos, en les espatlles, el suport i parts del banc, i cuir sintètic en els reforços. Una costura en gris platejat afegeix un contrast elegant als seients, el volant i la palanca de canvi. Els reposacaps dels seients davanters porten gravat en relleu el logotip GR.

La sofisticada imatge de l’habitacle es potencia gràcies a uns detalls metàl·lics en gris fosc en el volant, les reixetes de ventilació i el marc de la consola central entorn de la palanca de canvi. El logotip GR també figura en el volant i en les catifes.

El complet equipament del GR SPORT inclou regulació elèctrica dels seients davanters i una nova versió del Monitor de Visió Panoràmica, que inclou una perspectiva sota el sòl perquè el conductor pugui comprovar l’estat del terreny i realitzar amb precisió les maniobres a baixa velocitat en conducció offroad. També disposa de més assistència gràcies a una nova càmera digital de marxa enrere, que proporciona imatges en temps real de major qualitat que en el sistema analògic anterior.

Quadre d’instruments digital per al conductor

El quadre d’instruments, de 12,3 polzades, és totalment digital, amb gràfics de gran nitidesa i l’opció de personalitzar el contingut en funció de l’estat d’ànim del conductor o del viatge, mitjançant quatre temes: Casual, Smart, Tough i Sporty. Les opcions comprenen tres disposicions diferents per als indicadors principals, però totes les versions mantenen un velocímetre digital central i un indicador de la marxa. La il·luminació de fons canvia automàticament en funció de la manera de conducció seleccionat.

La pantalla comprèn tres zones diferents. La secció central presenta la informació d’ús més freqüent, com els indicadors dels sistemes avançats de seguretat del vehicle. Els de l’esquerra i la dreta proporcionen detalls sobre el consum de combustible, la selecció d’àudio i altres dades; el conductor també pot personalitzar la pantalla amb una funció que li permet ressaltar la seva informació preferida.

Multimèdia

El RAV4 GR SPORT està equipat amb el més recent sistema multimèdia Toyota Smart Connect, que es controla a través d’una pantalla tàctil de 10,5 polzades. El monitor, muntat en el centre del quadre de comandament i la forma del qual harmonitza amb els angles del disseny interior del vehicle, té una superfície negra contínua i presenta gràfics en alta definició que optimitzen la nitidesa i la claredat independentment de les condicions d’il·luminació.

En el costat del conductor de la pantalla, es mostra de manera permanent un menú amb icones. Els usuaris també poden connectar el seu telèfon intel·ligent o tauleta al sistema –tant per cable com de manera sense fil si s’usa Apple CarPlay®, o només per cable per a Android Acte®–.

El sistema multimèdia inclou accés a navegació basada en el núvol, que mostra informació actualitzada de trànsit en temps real, per a poder planificar rutes amb gran precisió i eficiència. També existeix un sistema de navegació opcional integrat, Smart Connect+, que es pot utilitzar si la connexió de dades no està disponible. Aquesta versió compta a més amb altres funcions, com el reconeixement de senyals de trànsit, informació meteorològica local i alertes al conductor quan s’acosti a zones de baixes emissions –ZBE– restringides.

L’ús d’instruccions de veu resulta ara més senzill gràcies al nou agent a bord “Hey Toyota”. Respon sense problema a peticions parlades, com ajustar el climatitzador, triar opcions multimèdia, realitzar una trucada telefònica o obrir i tancar les finestretes. “Hey Toyota” ha estat dissenyat per a entendre el discurs conversacional, de manera que si diem “Tinc fred”, reaccionarà tancant les finestretes o elevant la temperatura de l’habitacle. Amb dos micròfons instal·lats en el quadre d’instruments, el sistema reconeix i respon a instruccions tant del conductor com del passatger davanter. També reconeix instruccions amb soroll de fons, així que no és necessari apagar l’equip de so.

També resulta particularment pràctica la possibilitat d’instal·lar de manera sense fil actualitzacions programari, a través del mòdul de comunicacions de dades del vehicle –DCM, Data Communications Moduli–. Així, no és necessari portar el vehicle a un taller per a actualitzar el sistema. De la mateixa manera, el sistema es pot utilitzar per a actualitzar el programari de Toyota Assist/Toyota Safety Sense.

Serveis remots a través de l’aplicació MyT

El conductor pot accedir a una sèrie de funcions útils a distància, a través de l’aplicació MyT per a telèfons intel·ligents. La típica preocupació de no saber si ens hem deixat una finestra oberta, les portes sense tancar o les llums enceses en deixar el vehicle, es resol amb notificacions a distància per a confirmar que tot està en ordre. Aquesta funció s’inclou de sèrie en tots els models RAV4.

També es poden bloquejar i desbloquejar les portes, una funció molt pràctica si algú que no tingui clau ha d’accedir al vehicle, per exemple per a deixar un paquet o per a netejar-lo. Així mateix, es poden encendre les llums d’emergència, perquè resulti més fàcil detectar el vehicle en un aparcament gran o molt ple. Aquestes funcions s’inclouen ara en de sèrie, juntament amb el control remot del climatitzador, per a escalfar o refrescar l’habitacle abans d’emprendre un viatge.

Es pot consultar l’estat del vehicle, inclòs el nivell de combustible i l’autonomia, així com advertiments d’estat del vehicle i detalls de la revisió tècnica més recent.

Suspensió

El Toyota RAV4 GR SPORT va més enllà del disseny i l’equipament per a oferir una experiència superior al volant amb una suspensió afinada, que millora el tacte de conducció.

Els molls davanters i darreres són ara més rígids, per a millorar l’agilitat i la resposta. Els canvis del coeficient de flexibilitat van acompanyats d’un ajust en la força d’amortiment. L’índex d’elasticitat s’ha incrementat de 28 a 30 N/mm davant i de 40 a 46 N/mm darrere.

La robusta suspensió del RAV4 es val del sistema MacPherson en l’eix davanter i de doble forqueta en el darrere, en tots dos casos amb barres estabilitzadores.

Motoritzacions

El RAV4 GR SPORT híbrid elèctric munta la quarta generació de la tecnologia híbrida combinada de Toyota, d’eficàcia provada, i incorpora components més lleugers i compactes per a aconseguir una agilitat i eficiència superiors. La potència total del sistema és de 222 CV DIN/163 kW, la qual cosa permet accelerar de 0 a 100 km/h en 8,1 segons.

Aquest model ha suposat la introducció d’un motor de gasolina de 2.5 litres Hybrid Dynamic Force amb quatre cilindres. Amb una eficiència tèrmica de primera classe, aquesta unitat de cicle Atkinson ofereix un gran equilibri entre consum de combustible i potència. En el nou RAV4 GR SPORT, el consum de combustible en cicle combinat WLTP és de 5,8 l/100 km, amb unes emissions de CO₂ de 132 g/km.

La versió híbrida endollable, que en principi no estarà disponible fins a 2024, és el RAV4 més potent fins avui i genera un màxim de306 CV DIN/225 kW. Aquest nivell de potència permet accelerar de zero a 100 km/h en 6,0 segons; deixant de costat la mera velocitat, el motor està pensat per a facilitar la conducció, amb un 50% més de potència disponible a 60 km/h. Fins i tot en la manera totalment elèctrica, és molt àgil, amb una acceleració comparable a un vehicle de gasolina de 2.0 litres.

Amb la càrrega completa, el RAV4 GR SPORT Connector pot recórrer fins a 75 km (cicle combinat WLTP) i aconsegueix velocitats de fins a 135 km/h.

Tracció total elèctrica intel·ligent

Els models RAV4 GR SPORT estan equipats de sèrie amb un sistema de tracció total elèctric intel·ligent: AWD-i. Presenta un menor consum de combustible en entorns urbans, un funcionament més silenciós a gran velocitat i una millor tracció sobre paviments lliscants. També és més compacte i lleuger que els sistemes 4×4 mecànics, de manera que el consum de combustible i l’espai de l’habitacle i el maleter no es veuen afectats.

El sistema AWD-i genera parell motor a partir de l’energia de la tecnologia híbrida elèctrica del vehicle i d’un motor elèctric addicional sobre l’eix posterior, amb gran eficiència. Aquest format redueix les pèrdues d’energia, redueix el pes i optimitza el funcionament amb tracció total en diferents condicions de conducció.

El desenvolupament tecnològic per part de Toyota lliura més parell a les rodes posteriors, fins a un màxim de 1300 Nm, que iguala o supera el parell que solen aconseguir els sistemes mecànics i confereix al RAV4 un rendiment més ferm, per exemple, en arrencar sobre superfícies desiguals o relliscoses. La distribució de parell entre davant i darrere varia entre 100:0 i 20:80, en funció de les condicions de la conducció. La relació s’optimitza automàticament per a millorar el tacte de conducció, l’estabilitat i el rendiment tot terreny. En particular, el conductor notarà que pot seguir millor la traçada desitjada en les corbes amb paviment lliscant.

Gestió integrada del 4×4

El rendiment 4×4 ha millorat encara més gràcies a la introducció de la Gestió Integrada 4×4 —AWD Integrated Management (AIM)—, una característica única en la categoria del RAV4. Aquesta funció ajusta automàticament els diferents sistemes del vehicle —direcció assistida, control del fre i l’accelerador, caixa del canvi i distribució del parell motor— en funció de la manera de conducció seleccionat: NORMAL, ECO o SPORT. En la manera SPORT, el AIM modifica l’assistència a la direcció, el control de l’accelerador, la resposta del canvi i la distribució del parell motor per a aconseguir un millor rendiment en carretera.

Capacitat d’“escapament” amb la manera ‘Trail’

Introduït per primera vegada en la generació actual del RAV4, el RAV4 GR SPORT amb AWD-i incorpora a més un control automàtic del diferencial de lliscament limitat, la manera Trail, que garanteix els millors nivells d’aferrament i control possibles sobre superfícies relliscoses. També pot resultar de gran utilitat en afrontar trams tot terreny complicats.

Així, es minimitza el risc que el vehicle es quedi embussat si una roda amb tracció perd contacte amb el sòl en un terreny molt desigual. En aquesta situació, el conductor pot activar la manera Trail mitjançant un botó de la consola central, i amb això frenar la roda que gira lliurement i redirigir el parell motor a la roda en contacte amb el sòl. El control de l’accelerador i la resposta de la transmissió també s’adapten per a ajudar el conductor a mantenir el vehicle en moviment.

Sistemes avançats de seguretat i assistència al conductor

El nou GR SPORT compta amb el paquet Toyota Assist de prestacions avançades de seguretat i assistència al conductor, introduït en tota la gamma del model per a 2023. Incorpora funcions addicionals que poden avisar al conductor i ajudar a prevenir un major ventall de riscos habituals d’accidents de trànsit.

El Sistema de seguretat precol·lisió –PCS, Pre-Collision System– de Toyota Safety Sense integra assistència en els encreuaments, per a ajudar a girar de forma més segura en les interseccions. Disponible tant en la versió híbrida elèctrica com en l’híbrida endollable, detecta si el vehicle travessarà la trajectòria d’altres vehicles en sentit contrari, o si hi ha algun vianant travessant la via a la qual s’incorporarà el vehicle; avisa al conductor i, si cal, activa el control dels frens per a ajudar a prevenir impactes.

Una altra novetat és la Direcció assistida d’emergència –AQUESTA, Emergency Steering Assist–, que ajuda al conductor a esquivar a vianants que creuin la calçada, mantenint el vehicle sota control i en el seu carril.

El nou RAV4 GR SPORT Electric Hybrid ja es comercialitza en la Xarxa Oficial de Concessionaris de Toyota Espanya per 50.600 €. En el cas d’optar pel programa de finançament Toyota Easy, es pot accedir a un RAV4 GR SPORT Electric Hybrid per només 375 €/mes.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Anterior
El 71 Rally Motul Costa Brava serà una edició de rècord 

El 71 Rally Motul Costa Brava serà una edició de rècord 

No s’ho vol perdre ningú

Posterior
VII Volta Cales de l’Emporda, primera prova de la Copa Gironina de Regularitat

VII Volta Cales de l’Emporda, primera prova de la Copa Gironina de Regularitat

El dissabte dia 28 de gener es va donar el tret de sortida a la VII Volta Cales

També et pot interessar
Total
0
Share