Home Actualitat Objectiu màxima seguretat i 0 danys greus en 2020
Objectiu màxima seguretat i 0 danys greus en 2020

Objectiu màxima seguretat i 0 danys greus en 2020

0
0
Lotta Jokabson, responsable de seguretat de Volvo
Lotta Jokabson, responsable de seguretat de Volvo

L’agència de notícies Newspress-Es ha publicat una entrevista amb Lotta Jokabsson, responsable de seguretat en Volvo Cars. La càrrec de l’empresa sueca va ser distingida amb el premi ‘Excel·lència d’Enginyeria de Seguretat’ per la NHTSA dels Estats Units “per les seves aportacions excel·lents en el coneixement de biomecànica i la millora en el disseny de la seguretat dels vehicles”.

Creu possible que ningú resulti greument ferit dins d’un vehicle d’última generació el 2020?

Volvo Cars té aquesta visió, que hem anomenat ‘Visió 2020’, per la qual ningú ha de morir o resultar greument ferit en un automòbil Volvo nou. Aquesta visió ens ajuda a definir els nostres esforços per minimitzar les lesions produïdes en els nostres cotxes. No es tracta de posar una data determinada, sinó d’una manera de pensar i un objectiu comú.

Creu vostè que la conducció autònoma serà l’últim pas per aconseguir un món sense accidents de trànsit?

La conducció autònoma serà una part molt important de la seguretat a la carretera. I creiem que els cotxes que es condueixen sols són un component clau en un model de transport sostenible. Però una conducció completament autònoma i sense supervisió ens portarà molt de temps, i hi haurà molts passos abans no arribem en aquest escenari. Avui en dia ja podem veure els beneficis que suposa una conducció semiautònoma supervisada, per exemple, en els controls de velocitat de creuer adaptatius.

La conducció autònoma ha provocat alguns debats ètics com per exemple la decisió de xocar contra un vehicle per evitar un mal major. Què en pensa d’això?

El nostre enfocament és que el vehicle haurà d’adaptar el seu comportament per no entrar en una situació de conflicte en la qual el sistema hagi de prendre una decisió ètica com la que comenta. Perquè els vehicles autònoms sense supervisió puguin ser llançats al mercat, hauran de ser molt segurs i cautelosos. El cotxe haurà d’establir de manera proactiva i reactiva uns marges de seguretat (temps abans de la col·lisió) més grans. Abans d’arribar a una situació crítica, el cotxe autònom haurà avaluat tots els riscos potencials de probables escenaris futurs. Estarà programat per evitar situacions de potencial risc i per estar de forma proactiva dins d’una zona en la qual els possibles conflictes es puguin resoldre, per exemple, canviant de carril o disminuint la velocitat.

Pensa que la indústria s’ha enfocat en aconseguir les màximes puntuacions en els tests d’EuroNCAP i no en la seguretat real en diferents condicions?

EuroNCAP ha ajudat de manera significativa a la millora del coneixement general en matèria de seguretat dels vehicles i ha demostrat que ha millorat la seguretat en el món real. Nosaltres ens esforcem a la seguretat en el món real i això inclou les situacions que avalua EuroNCAP i molts altres casos addicionals que estan més enllà del que EuroNCAP avalua avui dia.

Com treballa Volvo els seus test de laboratori i els estudis d’accidents reals?

L’Equip d’Investigació d’Accidents de Volvo Cars va ser creat el 1970 i des de llavors recull dades d’accidents reals de cotxes Volvo a tot el món. Amb la informació d’aquestes dades, vam definir diferents testos que recreen aquestes situacions en els nostres laboratoris i que permeten el desenvolupament de noves tecnologies específiques en seguretat. Després analitzem aquestes millores provades al laboratori en l’ús real dels carrers. Usant aquest mètode de treball, podem avançar constantment en la seguretat ja que sabem les nostres prioritats i podem portar-les a mecanismes contra els accidents o les lesions que produeixen. En tenir els nostres propis coneixements (basats en els resultats del món real), podem dirigir el desenvolupament de la seguretat, per exemple cap a àrees que altres no es contemplaven abans. Per esmentar alguns exemples, els xocs frontals asimètrics, la protecció contra els impactes laterals i la prevenció de la fuetada cervical en els anys 90; la tecnologia de frenada una dècada més tard i, més recentment, la tecnologia de seguretat per evitar sortides de carretera.

De quines accions o sistemes de seguretat se sent més orgullosa?

Ens sentim molt orgullosos d’una llarga i continuada llista de millores i sistemes de seguretat, en què hem estat pioners, exemplificada en el cinturó de seguretat de tres punts (1959), els primers seients infantils (1960-1970), les estructures contra impactes laterals SIPS (1991) amb coixins de seguretat laterals (1994) i de cap (1998) o el sistema de prevenció d’accidents en ciutat (2008), per esmentar-ne alguns.

Com s’imagina els sistemes de seguretat d’aquí a 10 anys?

Continuarem els nostres desenvolupaments en seguretat en consonància amb el nostre mètode de treball. Veurem evolucions que ajudaran encara més el conductor a mantenir el control del cotxe i donar-li suport si no està alerta.

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *