1 de setembre del 2024. La data que queda marcada amb foc en la carrera de Marc Márquez. El cerverí va tornar a guanyar una cursa de MotoGP 1.043 dies després d’haver-ho fet per última vegada el 24 d’octubre de 2021 en el GP de l’Emília-Romanya. Amb 8 mundials en el seu palmarès i després quatre operacions per intentar recuperar el seu maltractat braç dret, dues diplopies i innumerables caigudes, Márquez va decidir sacrificar tot per tornar a fer allò que més li agrada: guanyar. Honda, la marca de la seva vida, el contracte més important de la graella, el seu grup de treball, amics… I ahir, en la cursa del GP d’Aragó, tot va prendre sentit.
El 19 de juliol del 2020, Marc Márquez es va trencar l’húmer del braç dret en el GP de Jerez. Va intentar tornar a competir la setmana següent, després d’haver-se d’operar, però la lesió no li va permetre. En el mes d’agost, el cerverí va tornar a patir una fractura per estrès, i va haver de ser intervingut per segona vegada. A final d’any, al mes de desembre, va decidir passar de nou per la sala d’operacions perquè la recuperació no avançava. 273 dies més tard, Márquez va tornar a la competició.
La temporada 2022, i quan la gent esperava a Márquez en les primeres posicions, el rendiment tornava a ser inferior a l’esperat. A Indonèsia va patir una caiguda que li va tornar a provocar diplopia, visió doble, i uns mesos més tard va decidir passar per la Clínica Mayo, als Estats Units d’Amèrica, per ser intervingut per quarta i última vegada de l’húmer dret. El 2023 no va començar gaire millor, amb una caiguda a Portimão que li va provocar una fissura en el primer metacarpià de la mà dreta, amb una nova operació.
Marc Márquez va tornar a tocar fons en el GP de Sachsenring del 2023, quan en el seu circuit talismà va patir cinc caigudes i va decidir renunciar a participar en la cursa del diumenge. Estan bé físicament no era capaç de ser competitiu. A partir d’aquest moment es va començar a construir la seva sortida en direcció a l’equip més humil sota el paraigua de Ducati. Allà, en la família Gresini, ha anat reconstruint a poc a poc la seva confiança, amb remuntades, podis i curses memorables. Hi ha hagut moments d’incertesa, caigudes i curses on no s’ha trobat còmode, com a Assen, Mugello o Àustria, però ell mai va dubtar que la victòria arribaria. “Aragó, Austràlia o València poden ser bons circuits per a mi”, deia, i així ha sigut.
En tot aquest calvari, Marc Márquez només va sumar quatre victòries. Entre l’última abans de la lesió, a València l’any 2019, fins a la primera postlesió, van passar 581 dies, el període més llarg sense guanyar en l’exitosa carrera del cerverí. En aquella mateixa temporada, la 2021, va obtenir l’or a Sachsenring, Austin i Misano, sent aquesta última, en el GP de l’Emília-Romanya, l’última que tenia registrada. 1.043 dies més tard, ha tornat allà on sempre havia sigut el seu hàbitat; l’esglaó més alt del podi.
Quan va arribar a Gresini tenia tres objectius: tornar a gaudir a sobre la moto, aconseguir un contracte amb l’equip oficial de Ducati i guanyar la primera cursa amb la Desmosedici. El primer, en el test de València ja es va assolir, i ha mostrat una adaptació a la moto pràcticament immediata. El segon, a Mugello es va confirmar que ell era l’escollit per davant de Jorge Martín. I l’últim, ha arribat aquest cap de setmana. Ara, que en vinguin moltes més, i la pròxima temporada… Tots sabem quin és l’objectiu.
Text: Roger Amores / Foto: MotoGP