Yamaha té l’oportunitat de retallar terreny respecte a les marques europees gràcies a les concessions que es posen en funcionament aquesta temporada. No obstant això, el mercat de fitxatges es posa en marxa molt aviat, i no tenen molt marge de maniobra per convèncer al seu pilot estrella, Fabio Quartararo, perquè renovi amb el fabricant japonès. Amb aquest objectiu, Yamaha està fitxant a tècnics i buscarà fer un prototip competitiu per l’inici de temporada que faci pensar al pilot francès que van pel bon camí per tornar a assolir èxits.

“La qüestió és que tenim molt poc temps per a fer-ho, sobretot perquè jo mateix em convenci que és un projecte guanyador. Si sento que no tinc un projecte guanyador i que haig de marxar, hauré de fer aquest pas”, avisa Quartararo sobre l’inici de temporada. El campió del món del 2021 assegura també que dona total prioritat a Yamaha, però que han de satisfer les seves necessitats. “Hem estat en el punt més alt i en el més baix. Gràcies a Yamaha estic a MotoGP. Com a pilot, m’encantaria poder tornar al màxim nivell, a lluitar per les victòries i pel títol amb ells“, confessa el francès. Quartararo va acomiadar en el mes de juny a Eric Mahé, qui havia sigut el seu representant durant els últims vuit anys, amb l’objectiu de gestionar ell mateix el seu futur i no cometre cap error condicionat en la decisió final. A mitjans del 2024 haurà de dictaminar què fa, però ja té un ull posat en Franco Morbidelli i com s’adapta a la Ducati.
Per l’altra banda, Yamaha ha fet incorporacions esperançadores de cara al futur. En primer lloc, han arrabassat a Ducati a Massimo Bartolini, un dels tècnics de confiança de Gigi Dall’Igna. Bartolini era l’enginyer de rendiment de vehicles a Ducati, i ara serà el director tècnic de la formació liderada per Lin Jarvis. Va presentar la carta renúncia a menys de dues setmanes pel final del mundial. També, Marco Nicotra, expert en aerodinàmica, va fer el camí de Borgo Panigale a Yamaha. Luca Marmorini, ex cap de motors de Ferrari i col·laborador en el desenvolupament d’Aprilia, ara és consultor del fabricant asiàtic. La branca europea de Yamaha està fent pressió al Japó amb la mirada posada en tornar a ser referents immediatament.
Yamaha té una oportunitat d’or amb les concessions d’evolucionar una moto que necessita canvis a marxes forçoses, i si no ho aconsegueix, hauran de lamentar la sortida d’un dels pilots més talentosos de la graella.
Text: Roger Amores / Fotos: Fabio Quartararo