Valentino Rossi i Marc Márquez tenen una enemistat des del 2015, amb el seu punt àlgid en l’anomenat “clash de Malàisia”. L’italià, en plena lluita pel mundial amb Jorge Lorenzo, va perdre els papers en la cursa i va fer caure de la moto al cerverí amb una puntada de peu. Rossi va perdre el títol en el següent GP, l’última cita de l’any a València, després de sortir des de l’última plaça de la graella per la penalització que li va imposar direcció de cursa en motiu de la seva acció en el circuit asiàtic. Nou anys més tard, Il Dottore continua sense superar aquest moment.
“És un pilot molt fort, un campió. Sempre ha anat bastant al límit, molt agressiu, però el 2015 va travessar la línia. Si ets dolent esportivament o agressiu, n’hi ha molts que freguen el ser bruts i podria posar molts exemples… Però cap entre els campions del motor ha lluitat mai per a fer perdre a un altre pilot, això és el que marca la línia. Generalment, els que feien certes coses ho feien per si mateixos, eren bruts per a treure avantatge, perquè volien guanyar. Mai ningú ha estat tan brut com ell”, responia Valentino Rossi en el podcast d’Andrea Migno, referint-se que el Tro de Cervera va forçar el triomf de Jorge Lorenzo.
El de Tavullia posa el focus de l’inici de la mala relació en el GP de l’Argentina del 2015, quan ja va fer caure a Márquez. “El vaig avançar i ell va pensar que l’única oportunitat que tenia era venir cap a mi. Va intentar derrocar-me immediatament, però es va estavellar expressament contra mi per a intentar derrocar-me. No volia perdre. Vaig tornar a la meva traçada, lamentablement ens vam tocar. Tu me la dones i jo te la retorno. Després va caure. A partir d’aquí, la nostra relació es va ensorrar, malgrat que ell va continuar fingint que teníem bona relació i fent-me la pilota”, relata el nou vegades campió del món.
El següent capítol de la història és el GP d’Assen, on Rossi va endur-se el triomf després d’una topada amb Márquez i retallar per la sorra l’última chicane. L’ex de Yamaha assegura que el seu rival va frenar exageradament tard per xocar amb ell, i que el va empènyer cap a fora de la pista. Es van discutir en el parc fermé i “allà es va acabar tot”. Més endavant, a l’astre italià li va arribar el rumor del paddock a través d’uns amics espanyols en el qual Emilio Alzamora, representant de Márquez en aquell moment, anava dient pel box que ells no guanyarien el mundial, però que Rossi tampoc. Uccio Salucci, assistent de Rossi, i la resta del seu entorn li va recomanar que anés amb compte amb el cerverí.
El GP que va fer perdre els papers completament a Rossi va ser el d’Austràlia. Ell i Márquez van tenir una gran lluita per a la tercera plaça mentre Lorenzo s’escapava, i després de superar-lo, el cerverí va atrapar al mallorquí i va guanyar la cursa. Rossi, en canvi, va perdre la posició amb Andrea Iannone. L’astre italià assegura que, mirant els ritmes de cursa, Márquez el va fer entretenir expressament, ja que era molt superior a la resta i podria haver-se dedicat a guanyar sense complicacions, i així ho va expressar en la roda de premsa prèvia al següent Gran Premi, a Malàisia.
Sobre la famosa acció de la puntada de peu, Rossi la recorda diferent; diu que no va fer-li. “Va intentar fer-me caure tres o quatre vegades i, afortunadament, no ho va aconseguir. Em vaig acostar molt a ell i el vaig mirar per a dir-li: ‘Prou, què cony estàs fent?’. Allà ens vam tocar. No volia tirar-lo, però va caure. Em va fer perdre el Mundial”, explica. Posteriorment, a direcció de cursa, van tenir una picabaralla, on Alzamora va insultar repetidament a l’italià. A més, creu que la sanció va ser desproporcionada, i que en tot cas hauria hagut de fer un ride through en la mateixa cursa de Malàisia. “Em van tallar les cames i vaig perdre el mundial”, conclou.
Una versió de la història, clarament molt esbiaixada a favor del seu punt de vista del relat. Márquez va explicar en el seu documental que la relació es va refredar quan ell va batre el rècord de la pista del seu ranxo. Sigui com sigui, tothom va veure què va passar a Malàisia l’any 2015 i cadascú pot treure les seves conclusions. En tot cas, potser no cal rememorar aquesta pàgina grisa de la història de MotoGP cada vegada que hi ha un micròfon al davant.
Text: Roger Amores / Fotos: Red Bull Content Pool / Vídeos: MOTOGP