Home Actualitat Seat León TGI i Mii Ecofuel: Doneu-los gas !!
Seat León TGI i Mii Ecofuel: Doneu-los gas !!

Seat León TGI i Mii Ecofuel: Doneu-los gas !!

0
0

Certificada l’eficiència dels seus motors actuals, Seat fa un altre pas ferm cap a la mobilitat sostenible amb les versions del León (5 portes i ST) i Mii que utilitzen com a combustible el gas natural comprimit (GNC). Una alternativa que en determinats països europeus té cada dia una repercussió més notable en el mercat. I per entendre-ho n’hi ha prou amb provar aquests dos cotxes.

X03 SEAT Leon TGI y SEAT Mii Ecofuel

Text: Josep Casanovas | Fotos: Seat

Tant el León com el Mii són dos models de Seat perfectament coneguts. El primer, en tractar-se d’un magnífic vehicle que actualment constitueix un dels pilars bàsics de la marca. I el Mii, per les seves qualitats urbanes i sorprenent amplitud interior considerant les contingudes dimensions externes. El que no sabíem és fins a quin punt guanyen en les versions que presentem. N’hi ha prou amb dir que combinant GNC i gasolina, el León TGI arriba fins als 1.360 km d’autonomia, els 420 primers únicament amb gas, combustible que permet al Mii Ecofuel recórrer 380 km, als que n’hi podem afegir altres 220 fins buidar els 10 litres de capacitat del dipòsit de gasolina. Tot plegat amb un cost per quilòmetre que Seat quantifica entre un 30 i un 50% menor que amb un motor dièsel o entre un 50 i un 60% menys comparat amb un propulsor de gasolina. I amb una significativament menor emissió de CO2 i d’òxids de nitrogen, per sota dels valors que seran exigits a Europa l’any 2021. Veiem, tot seguit, dades d’ambdós models.

XLeon TGiLeón 1.4 TGI. Desenvolupat al Centre Tècnic de Martorell per a la utilització de GNC com a combustible, el motor 1.4 sobrealimentat per turbo entrega 110 CV a 4.800 rpm i 200 Nm a 1.500 rpm. Associat a un canvi manual de sis velocitats, permet accelerar de 0 a 100 km/hora en 10,9 segons i superar els 190 km/hora de velocitat punta. Consumeix només 3,5 quilos de gas cada 100 km i emet únicament 94 g/km de CO2 (96 amb carrosseria familiar ST). El Seat León 1.4 TGI està disponible en acabats Reference i Style, amb preus des de 21.310 € (5 portes) i 22.060 € (ST).

 

XSeguretat_2Mii Ecofuel.  Aquesta versió del més menut de la família Seat manté el lleuger motor tricilíndric de 999 cc que dóna 68 CV a 6.200 rpm i 90 Nm a 3.000 rpm. El seu consum utilitzant GNC és de 2,9 kg/100 km, amb unes emissions de CO2 de 79 g/km. És disponible en carrosseries de 3 i 5 portes, en acabats Reference i Style, i amb preus des de 12.240 €.

 

 

XInstruments_LeónImperceptible. El titular que li he donat a aquest article (doneu-los gas!!) pot ser interpretat de dues maneres. La primera, evidentment, pel combustible utilitzat. I la segona, per prestacions i comportament, que no tenen no la més petita minva, d’igual manera com tampoc es nota absolutament res en la remor del motor. Per defecte, i una vegada en marxa, el propulsor sempre es proveeix de GNC. I el conductor n’està perfectament informat perquè en el quadre d’instruments es veu indicat el combustible que s’està utilitzant així com el nivell de càrrega del corresponent dipòsit. Si s’esgota el GNC, el motor passa a funcionar automàticament amb gasolina.

En el decurs de la presentació d’aquests dos models vam fer un complet recorregut entre Madrid i Ayllón (Segòvia). L’anada ens va permetre gaudir, una vegada més, de la reconeguda qualitat i permissivitat del xassís del León i el nivell de confort propi del vehicle; i alhora, certificar el que us he dit abans respecte de les prestacions. Sense trànsit (quina diferència amb les carreteres d’aquí!) i en una recta llarga i planera vaig deixar caure el règim del motor fins a 1.500 rpm en sisena velocitat (70 km/hora) i un cop aquí vaig començar a accelerar mantenint inserida la sisena marxa. La resposta va ser del tot progressiva i sense cap esforç aparent; simplement magnífica i ideal per als que els fa mandra canviar de marxa. La tornada, que vam fer amb el Mii, va mantenir en general la mateixa nota, però amb les lògiques condicions que imposa un cotxe eminentment ciutadà i de només 68 CV quan ha de superar una pendent de cert nivell.

Concepte. En l’evolució cap a la mobilitat sostenible hi ha actualment tres camps principals d’actuació: eficiència dels motors de combustió, propulsió elèctrica o híbrida i utilització d’energies alternatives. Seat s’introdueix en aquest últim amb el León 1.4 TGI i el Mii Ecofuel, dos models coneguts la plataforma dels quals va ser prevista per rebre aquesta transformació. Per suposat, els futurs models de la marca tindran la seva corresponent versió GNC, amb els avantatges de baix consum, poques emissions, preu favorable del combustible, atractiu valor de cost del cotxe i la seguretat d’un desenvolupament fet a fàbrica i sotmès a les més estrictes proves.

GNC versus GLP. El gas natural comprimit presenta avantatges sobre el liquat (GLP) perquè té més contingut energètic i, gràcies a la seva composició química, redueix més les emissions de CO2. En concret, l’energia que conté un quilo de gas natural equival a la de dos litres de GLP, 1.5 litres de gasolina o 1,3 litres de gasoil. Altres avantatges són la seva obtenció a partir de vàries fonts renovables i una més àmplia aplicació tecnològica en els components del motor, expressada en el Seat León 1.4 TGI amb l’ús del turbo.

Reforçats. Els motors del León 1.4 TGI i el Mii Ecofuel han sigut tractats per poder utilitzar el GNC com a combustible. Els pistons han estat recoberts amb crom-níquel, s’han adaptat les vàlvules i al León se l’ha dotat d’un turbo més lleuger a fi i efecte d’obtenir una resposta més ràpida.

XSeguretat_1Seguretat. Potser hi ha qui, pensant en la seguretat, receli del gas natural comprimit com a combustible. No cal patir, ni tenir por de res. El dipòsit està situat al maleter, ha sigut fabricat en acer d’alta resistència i sotmès a exigents proves de col·lisió i estanqueitat al 100%. Com que el gas és més lleuger que l’aire, en cas de fuites no genera bosses. A més, la seva temperatura d’ignició és a 600º C, molt per damunt de la gasolina (315º). I en cas d’incendi del vehicle, el dipòsit està dotat d’un sistema d’evacuació del gas. Pel que fa a les càrregues del dipòsit de GNC, també es realitzen amb absoluta seguretat.

Mercat. La utilització de vehicles alimentats per gas és molt minoritari a l’Estat espanyol, actualment menys de 4.000, la majoria dels quals camions i autocars. I passa el mateix si ens referim a les estacions de servei. Un contrast significatiu amb determinats països europeus, on es calcula que globalment hi circulen més de 1,8 milions de vehicles (un 10% del total mundial), que es proveeixen de GNC. Itàlia és al capdavant de la llista i, com a referència, el 66% dels Mii que Seat ven en aquell país son Ecofuel mentre que en el cas del León TGI, la xifra també és prou significativa: el 42%.

etiquetes:

Deixa el teu comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *